Fan Noli |
TE KEMBESH NOLIN ME ZOGUN
ÇAPAJEV GJOKUTAJ
ÇAPAJEV GJOKUTAJ
Viti
që porsa mbyllëm u karakterizua nga një ligjërim i ndezur mediatik për
historinë dhe kombin. Asgjë për t’u çuditur, shënohej 100-vjetori i shtetit shqiptar, ndaj ligjërimi publik doemos do të kujtonte njerëzit dhe bëmat që shënojnë trasenë e hapur gjatë një shekulli.
Por
jo rrallë përkujtimit ia zuri vendin instrumentalizimi, madje një
instrumentalizim primitiv, që nuk bëhej për synime strategjike
mbarëkombëtare, siç mund ta kërkonte një jubile i tillë, por shkonte në
favor klanesh të ngushta dhe interesash afatshkurtra. Thënë me një
aforizëm: u përdorën topat për të vrarë harabela.
Mjeti
më i përdorur për të realizuar këtë lloj instrumentalizimi ishte
simboli. Projektimi i personazheve historike si simbol të kujtojnë
balsamosjen e shpendëve. Merret trupi, hiqen indet e buta, lihen vetëm
eshtrat, pendët dhe lëkura dhe kjo formë e zbrazur mbushet me lëndë
inerte. Edhe për kthimin e një figure historike në simbol ndiqet e
njëjta teknologji. Merret një personazh, i hiqet përmbajtja dhe ruhet
vetëm koraca e përbërë nga emri.
Ndryshimi
është se në vend të lëndës inerte shtohet përmbajtje e re, e cila
përcaktohet nga interesat e atij që e ndërton simbolin. Në se shpendi i
balsamosur vepron mbi vizitorët nëpërmjet pamjes së jashtme dhe e fsheh
vazhdimisht materien inerte, simboli historik vepron sa me emrin aq edhe
me përmbajtjen e gatuar rishëm. Falë kësaj veçorie, simbole të tilla
shërbejnë si lëndë e parë për të njohur jo personin historik mbi të
cilin janë krijuar, por synimet e hapura apo të fshehura të atyre që i
ndërtojnë. Si çelës për këtë lloj analize shërbejnë shmangiet nga e
vërteta historike.
Simboli
i Ahmet Zogut rezultoi një ndër më të përfolurit e rrjedhimisht më
vepruesit e këtij qindvjetori. Emri i tij si rrallëkush tjetër ngjalli
diskutime pro dhe kundra. Kjo nuk lidhej thjesht me të vërtetën se Zogu
është themelues i shtetit modern shqiptar e në këtë jubile i takonte
njeri nga vendet e kreut. Nuk lidhej as thjesht me dëshirën normale për
ta rehabilituar pas një karikaturizimi total gjatë pesëdhjetë vjetëve
komunistë. Të shumtën e herëve Zogu u përdor si instrument sa për
legjitimim psikologjik aq edhe për kompaktësim elektoral.
Kulmi
i përdorimit simbolik të Zogut arriti me inaugurimin e shtatores së
tij, më 24 dhjetor në Tiranë. Mediat theksonin simbolikën e datës me
tituj të tipit:Rikthimi i dytë i Zogut, Shtatorja e Mbretit do të zbulohet në ditën e triumfit të Legalitetit, Zogu monument në ditën e rrëzimit të Nolit etj.
Media
opozitare nuk mënoi të sillte në vëmendje të publikut faktin se brenda
dy dekadash kryeministri Berisha ka mbajtur dy qëndrime diametralisht të
kundërta. Në qershor 1994 deklaronte se “dhjetori i vitit 1924 ishte
një muaj i zi për shqiptarët dhe për Shqipërinë; rrëzimi i qeverisë së
Nolit nga Ahmet Zogu, me mbështetjen e Serbisë, përbën njërën prej
ngjarjeve më tragjike të historisë sonë kombëtare”. Pa u mbushur dy
dekada gjykimi përmbyset fund e krye, “një grusht aventurierësh
organizuan kundër Ahmet Zogut grushtin e shtetit; ai u rikthye, u zgjodh
President i këtij vendi dhe më vonë Mbret i shqiptarëve”. Noli dhe
shokët e tij nga “viganë liberatorë” më 1994-ën u transformuan në “një
grusht aventurierësh” më 2012-ën, kurse Zogu nga sundimtar satrap bëhet
mbartës legaliteti dhe zhvillues i vokacionit perëndimor të shqiptarëve.
Si
Noli ashtu dhe Zogu janë personazhe që i takojnë historisë. Bëmat dhe
kontributet e tyre janë mbyllur prej dekadash. Ndërkohë nuk ka pasur dhe
as ka ndonjë zbulim faktesh e dokumentesh që do ta rikompozonin
përmbajtjen e tyre historike. Me fjalë të tjera, si Noli ashtu dhe Zogu
nuk kanë ndryshuar. Mbetet të ketë ndryshuar subjekti që i gjykon dhe i
përdor si simbole, në këtë rast Berisha.
Nuk
është vështirë të vësh re se në të dy fjalimet, si në atë të 1994-ës
dhe në atë të 2012-ës, kemi një prirje të dukshme për ligjërim
dikotomik, lartësohet deri në idol njëra palë dhe anatemohet e
demonizohet tjetra. Kështu Zogu më 2012 na shfaqet politikan i kulluar,
që “jetoi dhe vdiq si një antifashist i vendosur i Shqipërisë dhe
Europës”. Kush e njeh sadopak historinë e viteve ‘20-‘30, nuk e vë në
dyshim se në raport me fashizmin Zogu rezulton deledash. Natyrisht që
vdiq si antifashist, por një pjesë të mirë të jetës, madje pjesën
kulmore të jetës politike aktive, pati për sponsor Musolinin dhe de
facto i lidhi fatet e Shqipërisë me fashizmin italian.
Idealizimi
i një personi historik shërben zakonisht si hapi i parë për të
përgatitur identifikimin psikologjik me të. Me fjalë të tjera, zgjidhet
një person historik, kthehet në simbol duke e idealizuar dhe pastaj
ligjëruesi identifikon me të ose veten ose grupin që synon të ndikojë a
të dominojë. Prirja për identifikimin Berisha – Zogu bie
më açiknë sy në një tjetër shmangie nga realiteti historik. Ndër meritat
që Berisha numëroi për Zogun këtë dhjetor, krahas kontributeve të
pranuara gjerë si krijimi i shtetit, reformat properëndimore, vendosje
qetësie e rendi etj., i atribuoi edhe zhvillimin e zgjedhjeve të para
pluraliste në vend. Kush e njeh historinë e asaj kohe e di se Zogu
njihet më shumë si varrmihës i zgjedhjeve pluraliste sesa si themelues i
tyre. Zgjedhjet e marsit 1921 dhe ato të dhjetorit 1923, që sidokudo
ishin pluraliste, nuk janë meritë e Zogut, por e klasës politike të
kohës. Kur ky u forcua dhe mori në dorë tërësisht frerët e vendit, pra
kur u bë president dhe më pas mbret, partitë politike, dhe bashkë me to
edhe pluralizmi, u bënë kujtim i të kaluarës.
Kuptohet
se shmangia “zhvilloi zgjedhjet e para pluraliste në vend” nuk
përputhet me të vërtetën historike; më shumë sesa Zogut, i takon
lëvizjes së dhjetorit dhe Berishës si udhëheqës i saj. Pra ky pohim
s’është veçse një atribut fals që del në ligjërim si pasojë e
identifikimit që Berisha, vetëdijshëm apo pavetëdijshëm, bën me Zogun.
Këndej edhe loja e simboleve që përmbante inaugurimi i shtatores:
dhjetor 1924 vs dhjetor 1990, legalist vs dhjetorist, triumf i
legalitetit vs rikthimi i 2005-ës, grushti nolian i shtetit vs
grushtshteti komunist i ‘97-ës etj. etj.
Prirja
për identifikim psikologjik bie më tepër në sy në fjalimin e qershorit
1994. Në atë kohë Berisha dhe Partia Demokratike sa kishin rrëzuar
diktaturën, ndaj identifikimi bëhej me vigan liberatorët që kryesonte
Noli, kurse diktatura projektohej te Zogu; ardhja e tij në pushtet
perceptohej si “ngricat e mëdha të dhjetorit që ngrinë ëndrrën e madhe
të demokracisë shqiptare”, ëndërr që posa e kishin risjellë në jetë
Berisha dhe demokratët.
Do
të shkelnim në viset e spekulimit nëse identifikime të tilla do t’i
analizonim me instrumente frojdianë, duke i parë si dukuri të
subkoshiencës, si mekanizma mbrojtës që dëshmojnë pasiguri, ankthe etj.
etj. Në këtë rast, më frytdhënëse dhe, shoqërisht më të dobishme,
rezultojnë instrumentet që përdor Keneth Burke për analizën e
identifikimit.
Njerëzit,
sipas Burke, e përdorin ligjërimin jo aq për të përcjellë informacion
nga një mëndje te tjetra, sesa për të krijuar marrëdhënie njerëzore.
Vendosur në këtë kontekst, identifikimi nxit ndërveprimin, duke
inkurajuar bashkim dhe ndarje, bashkëveprim dhe përplasje, caktim
kufijsh mes “nesh” dhe “atyre”. Si i tillë identifikimi është mjet nga
më efikasët për forcimin e kohezionit social, për unifikimin e grupit
etj.
Në
këtë funksion, pra për të rritur kohezionin e elektoratit të vet, duket
se i ka përdorur edhe Berisha të dy identifikimet kontraverse: një herë
me Nolin e herë tjetër me Zogun. Identifikimi në këto raste përcaktohet
edhe nga pëlqimet, aspiratat dhe vlerat që synon grupi. Në vitet ’90
elektorati i PD-së shtrihej kryesisht në qytetet e mëdha të vendit,
kapte pjesën më progresive të shoqërisë. Jo vetëm kaq, por edhe Berisha
dhe elita politike e këtij grupimi ishin politikanë fare të rinj, por
intelektualë të formuar. Të gjithë këta faktorë bënin që Noli, njëri
prej intelektualëve më të shquar të kombit, të shfaqej tejet ngashënjyes
për elektoratin qytetar dhe, ca më shumë për elitat e PD-së.
Sot
një pjesë e mirë e votave të PD-së vjen nga fshati dhe zonat rurale. Ky
elektorat pëlqen modele kulturore të strukturuara mbi vlera patriarkale
si forca, autoriteti, dominimi i mashkullit etj. Vetëkuptohet se ky
grup mund të identifikohet lehtë me Zogun, monarkun, autoritetin, por
zor se ka ndonjë shtysë psikologjike të identifikohet me intelektualë të
kalibrit të Nolit që, edhe nëse i simpatizon, i percepton si yjet, të
shndritshëm por të paarritshëm. Nuk po shtjellojmë këtu tendencën e
votimit veriu djathtas – jugu majtas, origjinën veriore të Zogut dhe prirjen ende të fortë për t’u identifikuar mbi elemente krahinore.
Noli
dhe Zogu janë simbole që kur i pranëvë krijojnë një dikotomi
polivalente. Kjo jo thjesht nga fakti se gjatë një periudhe të jetës së
tyre kryesuan dy grupime antagoniste, që për të marrë pushtetin përdorën
dhe armët. Noli e dëshmoi veten si shtetar aventurier e mediokër, kurse
Zogu – si një ndër shtetarët më të shquar të historisë sonë. Noli
kalëron nëpër kohë me një karvan tejet të pasur veprash intelektuale,
Zogu është tejet i vobektë në prodhimtari intelektuale, edhe fjalimet e
tij më të mira ruajnë vetëm vlerë historike dhe janë larg thesareve të
kulturës kombëtare po aq sa hardhuca nga dinosaurët.
Siç
shihet Noli dhe Zogu më shumë se e kundërshtojnë njeri-tjetrin,
kontrastojnë. Prirja, që simbolet e tyre të strukturohen në alternativën
përjashtuese ose… ose…, nuk
buron nga realiteti historik, por nga synime të ditës. Kështu mund të
shpjegohet pse simbolet e tyre mbeten materie e pëlqyer për demagogji
politike, sidomos sot kur politika synon kompaktësim taborësh mbi
ndarjen luftarake ne-ata. Fatkeqësisht kjo psikologji taborësh do
të na shoqërojë sa kohë që politika shqiptare do të synojë që të
unifikojë elektoratet jo me programe dhe alternativa zhvillimi, por mbi
bazë përkatësish historike, shpesh imagjinare.
Gjithsesi,
projektimi i historisë si imagjinatë dhe fantazi të sjell ndër mend
sojliun e Mançës, duke vërtetuar edhe një herë se Noli, më shumë sesa
një përvojë historike, mbetet një faktor aktiv, që ndërvepron me ne të
gjallët mes rreshtave të Skënderbeut dhe Bethovenit, Shekspirit dhe
Kajamit, apo qoftë edhe me aliteracionin: triumfon legaliteti dhe laneti, që jo një herë na u nëpërmend gjatë vitit që posa përcollëm.