Prof.As.Dr. Thanas L.Gjika: SIKUR TA KISHIM DËGJUAR FAIK KONICËN
(Me rastin e 115-vjetorit të pagëzimit të Faik Konicës)
Në
historinë e popullit shqiptar nuk është kuptuar dhe as është vlerësuar
si duhet akti i pagëzimit të djaloshit Faik bej Konica, i cili u
konvertua në besimin e krishterë katolik me emrin Faik Domenik Konica.
Kjo ngjarje ndodhi në
verën e vitit 1895, kur ai sapo kishte mbaruar studimet e larta në
Dizhon (Dijon) të Francës për Gjuhësi Romane dhe Filozofi.
.
Ky
djalosh mori mësimet e para në sarajet atërore në Konicë, ku u njoh me
qytetërimin persian e arab gjatë mësimit të arabishtes, persishtes dhe
turqishtes prej një hoxhe të shkolluar, kurse italishten nisi ta mësonte
prej një mësuesi privat. Duke parë zgjuarsinë e tij të veçantë,
prindërve të tij iu sugjerua ta dërgonin për studime në Kolegjin
Saverian të Jezuitëve në Shkodër, ku ai shkoi e jetoi dy vjet. Ky dërgim
për vijimin e studimeve në një shkollë katolike jezuite tregon, nga
njëra anë, tolerancën fetare të prindërve të Faikut dhe, nga ana tjetër,
se mësuesi i tij privat duhet të ketë qenë një katolik (jezuit),
shqiptar ose i huaj. Si tregon lista e botuar e
nxënësve të kësaj shkolle me rastin e 50-vjetorit të saj, Faiku studioi
aty në vitet 1884 dhe 1885, kur ishte 9 e 10-vjeçar.
.
Në
Shkodër, kryeqendrën e katolicizmit shqiptar, Faiku mësoi më mirë
italishten dhe u njoh më nga afër me idetë e qytetërimit
europiano-perëndimor. Përvetësimit dhe përhapjes së këtyre ideve ndër
shqiptarët, siç dihet, ai u kushtoi gjithë jetën. Mbas dy vjetësh ai la
Shkodrën dhe shkoi për të vijuar studimet në shkollën katolike franceze
të Gallatasarait në Stamboll, të cilën e kreu më 1890-n, kur ishte 15
vjeç. Në këtë shkollë ai u njoh
me djaloshin tiranas Murat bej Toptanin, me të cilin e lidhën bindjet
atdhetare. Studimet e plota universitare Faiku i kreu në Dizhon të
Francës në vitet 1890-‘95 dhe ato pasuniversitare në
Paris
në vitet 1895-‘97, më tej ai studioi edhe në Universitetin Harvard të
Bostonit në vitet 1909-1912, vitet e para të emigrimit të tij në SHBA.
Gjatë gjithë jetës shkollore Faik Konica doli me rezultate të
shkëlqyera, gjë që dëshmon për zgjuarsinë dhe aftësitë e tij të veçanta.
.
Zgjuarsia
e tij e veçantë u shfaq në rezultatet e larta shkollore, në shkrimet e
tij publicistike, letrare e shkencore dhe në rastin e konvertimit të tij
nga mysliman në i krishterë me vullnetin e tij të lirë. Një veprim të
tillë nuk e kishte menduar asnjë shqiptar tjetër para tij. Pagëzimin e
Faik Konicës me emrin Domenik e dëshmojnë edhe disa letra të viteve
1895-‘97 dërguar shqiptarëve të Bukureshtit, ku ai ka firmosur me emrin e
ri Faik Domenik Konica. Këto letra ruhen edhe sot në dosjen e tij në
Arkivin Qendror
të Shtetit shqiptar. Pas vitit 1895, ai nuk e mohoi kurrë faktin se
ishte konvertuar në i krishterë, edhe pse emrin Domenik nuk e përdori
gjatë në shkrimet e tij.
.
Shtysat
kryesore që e nxitën këtë djalosh, pinjoll të një familjeje të shquar
myslimane, të pagëzohej si i krishterë, mendojmë se duhen kërkuar në
formimin e tij kulturor e shkencor në shkolla katolike, si dhe në
përkushtimin atdhetar, në tolerancën fetare dhe në intuitën e tij. Duket
se Faiku e shihte zgjedhën osmane si një tjetërsim të karakterit
europian të popullit shqiptar, prandaj ai mendonte se për të arritur
çlirimin kombëtar duhej kryer së pari afrimi shpirtëror me Europën e
krishterë. Me fjalë të tjera ai sugjeronte një evoluim të mendësisë
fetare, shkëputje prej mendësisë myslimane përmes konvertimit në fenë e
të
parëve, në fenë e krishterë, në fenë e përbashkët të shqiptarëve me
kontinentin mëmë të kohës së para pushtimit osman. Pra, sipas tij,
shteti i pavarur shqiptar duhej të ishte i njëjtë për nga përkatësia
fetare me shtetin e Gjergj Kastriot Skënderbeut. Tërthorazi kuptohet se
ai e lidhte procesin e çlirimit kombëtar nga zgjedha osmane edhe me një
proces katarsi të pjesës myslimane të popullit tonë, e cila duhej të
pendohej për braktisjen që i kishte bërë fesë së të parëve nën trysninë e
rrethanave gjatë pushtuesit osman. Në rikrishterizimin e shqiptarëve
myslimanë ky rilindës shihte një nga faktorët kryesorë për forcimin e
unitetit kombëtar të kombit tonë. Ndasia fetare e popullit shqiptar në
të krishterë e myslimanë, e krijuar gjatë pushtimit osman, sipas tij,
nuk i shërbente unitetit, por përçarjes kombëtare, pra vonimit të
proceseve çlirimtare. Këtë mendim e ka shprehur dhe atdhetari
Mustafa Merlika disa dekada më vonë. Veçse duhet të pohojmë se ky
mendim i Faikut dhe pagëzimi i tij në i krishterë në vitin 1895, ndonëse
ishin vizionare, ishin të parakohshme.
.
Jo
rastësisht mendimin dhe veprimin e Faikut nuk e vlerësuan si duhej dhe
nuk i dhanë rëndësi konsuj të ndryshëm të shteteve europiane që punonin
për krijimin e politikës së të ardhmes në kryeqendrat e vilajeteve
shqiptare të Perandorisë Osmane. Për çudinë tonë as atdhetarët shqiptarë
nuk i kushtuan vëmendje. Luigj Gurakuqi tha: katolikët shqiptarë nuk
fituan ndonjë gjë të madhe nga pagëzimi i Faik Konicës. Madje as
studiuesit e Konicës të para vitit 1944 e ata të mbas vitit 1992 nuk e
vlerësuan këtë mendim e veprim të tij.
.
Pamundësinë
e realizimit të këtij hapi të madh psikologjik të popullit shqiptar e
tregoi dështimi i përpjekjeve të këtij rilindësi për ta kthyer pagëzimin
e vet në një lëvizje të mbarë intelektualëve shqiptarë myslimanë.
.
Pas
pagëzimit, Faiku i propozoi mikut të tij të ngushtë, Murat bej
Toptanit, të pagëzohej edhe ai e të dy së bashku të nxisnin miq e shokë
të tjerë për t’u pagëzuar dhe ata. Mirëpo Murati iu përgjigj se nuk mund
ta bënte një hap të tillë, pasi vëllezërit Frashëri, te të cilët ai
ishte dhëndër, do ta dëbonin nga shtëpia. Murati pra i dha të kuptonte
Faikut se pagëzimi në të krishterë i shqiptarëve myslimanë që jetonin
brenda Perandorisë Osmane, ishte një veprim që nuk mund të kryhej,
prandaj ky nuk nguli më këmbë për këtë
problem…
.
Djaloshi
tiranas pati të drejtë, atmosfera shoqërore dhe ajo fetare në trojet
shqiptare të perandorisë nuk mund ta lejonte një kapërcim aq të madh në
ndërgjegjen e shqiptarëve myslimanë, të cilët kishin disa breza ose
shekuj që jetonin si myslimanë.
Ndërkohë
duhet të shtojmë se karakteri i parakohshëm i mendimit të Konicës, për
t’i pagëzuar shqiptarët myslimanë në të krishterë për të forcuar
unitetin kombëtar të tyre dhe për të nxitur procesin e europianizimit të
mendësisë së tyre, nuk e dëmton karakterin vizionar të këtij mendimi.
Karakteri vizionar i këtij mendimi shfaqet në faktin se ai i parapriu
kohës dhe hapi një epokë të re, gjë që e tregon ecuria e mendësisë
fetare të shqiptarëve nga viti 1895, viti i
pagëzimit të tij, deri më sot, kur shohim se koha ka punuar për lënien
mënjanë të mendësisë myslimane dhe për përqafimin e mendësisë së
krishtere ose të asaj ateiste.
.
Po
sjellim disa fakte, pa dashur të fyejmë ndjenjat e besimtarëve të mirë
myslimanë, sepse për ne, besimtarët e mirë, qofshin myslimanë ose të
krishterë, janë njësoj të vlefshëm për shoqërinë shqiptare dhe atë
botërore. Madje ne mendojmë se të vlefshëm janë dhe jobesimtarët, pra
ateistët, kur ateizmi i tyre buron nga bindjet e tyre dhe nuk kalon në
antifetarizëm:
1.
Që në dhjetëvjeçarët e parë të shtetit të pavarur shqiptar, në familjet
myslimane atdhetare filluan të emëroheshin fëmijët jo me emra të
mirëfilltë myslimanë si Muhamed, Myftar, Mahmud, Mehmet,
Hanëme etj., por me emra malesh a lumenjsh (Tomor, Korab, Drin, Vjosa
etj.); me emra lulesh a stinësh (Lule, Vera, Manushaqe etj.); me emra
kafshësh a shpendësh (Luan, Dash, Skifter, Pëllumb, Petrit etj.), si dhe
me emra të tjerë që s’kanë lidhje me Kuranin e besimin mysliman si
Drita, Dritan, Dritëro, Liri etj.
.
2.
Ahmet Zogu, mbas marrjes së pushtetit, në vitin 1925, aprovoi si
kalendar zyrtar të shtetit shqiptar kalendarin europian dhe jo atë
mysliman; vendosi heqjen e ferexhesë dhe hapi vende pune për gra, dha
shumë bursa studimi për të rinj e të reja në vendet e Europës
Perëndimore etj. Këto masa tregojnë për synimet e tij proeuropiane dhe
jo promyslimane aziatike, synime që u bënë edhe më të dukshme kur ai u
martua me një bijë të krishtere hungareze të një familjeje kontësh dhe
jo me ndonjë
bijë të mbretërve a sheikëve të pasur të botës myslimane. Kjo martesë e
Mbretit të shqiptarëve me një grua të krishtere europiane nuk erdhi nga
shkollimi i tij në shkolla katolike dhe as duhet kuptuar si përbuzje
ndaj fesë së prindërve të tij. Martesa e Mbretit Zog tregon se ai e
sakrifikoi besimin mysliman për hir të një ardhmënie më të mirë
europiane të popullit të tij. Martesa e Mbretit Zog me konteshën
Geraldinë dëshmon se për sa i përket kahut që duhej t’i jepte shtetit të
tij drejt Lindjes apo drejt Perëndimit, kishte mendësi prej prijësi. Si
prijës ai kuptoi se interesat e atdheut e të popullit kërkonin që ai të
kryente një proces të kundërt me procesin që kishin kryer stërgjyshërit
e tij. Ashtu si shumica e shqiptarëve, stërgjyshërit e Ahmet Zogut, të
detyruar nga rrethanat, kishin sakrifikuar besimin e krishterë e ishin
konvertuar në myslimanë jo vetëm për lehtësim të zgjedhës
osmane, por dhe për të mbrojtur qenësinë e tyre shqiptare nga presionet
asimiluese të kishës ortodokse serbe e asaj greke. Në kushtet e reja,
Mbreti Zog i dha familjes së tij një kah drejt botës së krishterë. Bijtë
e vet ai i pagëzoi me emra të krishterë, kurse fëmijët e djemve të tij
mendojnë e jetojnë sot si të krishterë. Ky kah që po i jepte Mbreti ynë
Shqipërisë drejt Europës së krishtere, po të mos kishte ndodhur Lufta e
Dytë Botërore, do të kishte ndikuar për një largim të ngadalshëm e pa
dhunë të shumë të rinjve shqiptarë nga myslimanizmi.
.
3.
Gjatë regjimit komunist, propaganda antifetare dhe procesi i dhunshëm i
luftës kundër besimeve fetare, ndikoi për dobësimin e besimit fetar te
shqiptarët, por ky proces solli dëme më të mëdha te besimtarët
myslimanë, pasi besimi i tyre
ishte një besim më i ri e me rrënjë më të dobëta. Populli shqiptar në
trojet e veta kishte gati njëzet shekuj që kishte përqafuar fenë e
krishterë prej misionarësh të mëdhenj si: Shën Pali, Shën Timoteu, Shën
Asti, Shën Kostandini i Madh, Shën Jeronimi etj. Nga radhët e
besimtarëve të krishterë kishin dalë gjatë shekujve shumë bij të shquar,
klerikë ose jo, si dhe shkrimtarë e martirë që kishin dhënë jetën për
ruajtjen e lëvrimin e gjuhës shqipe dhe për lirinë e atdheut. Kurse
pjesa myslimane e popullit shqiptar kishte vetëm dy a tre shekuj që
ishte konvertuar dhe këtë konvertim shumica e tij e kishte bërë nga
halli. Prej pjesës myslimane të popullit shqiptar, edhe pse përbënte
pjesën më të madhe numerike të popullit, bijtë e shquar dhe martirët e
gjuhës shqipe dhe të lirisë ishin më të paktë. Edhe procesi i dhunshëm
për emancipimin e gruas shqiptare, ndalimi i martesave me më shumë se
një grua, nxjerrja e grave patjetër në punë etj., ndikuan për dobësimin
e mendësisë myslimane, e cila e trajton femrën vetëm si qenie shtëpiake
dhe jo shoqërore.
.
4.
Pas viteve 1991-‘92, shkërmoqja e komunizmit në Shqipëri dhe kthesa e
madhe që duhej marrë, kërkonte një proces katarsisi. Ish-udhëheqja e
Partisë Komuniste shqiptare, e cila e kishte udhëhequr popullin në një
qorrsokak plot sakrifica e krime të panevojshme, mbas dështimit të
sistemit socialist, duhej t’i kërkonte të falur popullit për gabimet dhe
sidomos për krimet e kryera. Zoti Ramiz Alia, zonja Nexhmije Hoxha e
kompani, duke qenë njerëz që e urrenin besimin e krishterë, urrenin edhe
thelbin e tij, pendesën dhe ndjesën, pra kërkesën e të falurit, që
ndihmon për t’u korrigjuar e shkuar përpara. Për më keq akoma, klani
Hoxha e
Alia punuan që njerëzit e tyre të filtroheshin në udhëheqjet e partive
të reja për të vijuar krimin e mbajtjes së pushtetit, si dhe pasurimin e
tyre në kushtet e reja të pluralizmit. Madje edhe sot, pas 20 vjetësh,
ata nuk i kërkojnë falje popullit për krimet e bëra, por justifikohen
duke thënë: ashtu ishte sistemi shoqëror. Sundimi i tyre gjakatar dhe
kjo këmbëngulje për të justifikuar krimet e tyre, tregon se ata nuk
kishin pasur kurrë ndjesi prej prijësi të popullit. E kush nuk e di se
me të tjerë njerëz, si: Zai Fundo, Zef Mala, Nako Spiru, Sejfulla
Malëshova, Drita Kosturi, Selfixhe Broja, Ymer Dishnica etj., që ata i
mënjanuan, sistemi komunist do të ishte zbatuar me tolerancë, me pasoja
jo aq të rënda dhe së fundi dështimi e shkërmoqja e tij mund të ishte
shoqëruar me një proces pendese dhe me largim të sinqertë nga pushteti.
.
5.
Pas vitit 1992, populli i thjeshtë iu fut rrugës për një shpëlarje
shpirtërore, filloi një proces i rikthimit te besimi fetar. U rihapën
kishat, xhamitë e teqetë dhe populli filloi t’i frekuentonte ato për të
treguar se nuk e kishte dëshiruar mbylljen dhe prishjen e tyre të vitit
1967. Filloi një fushatë pagëzimesh e ripagëzimesh. Krahas pagëzimit të
ish-besimtarëve të krishterë e bijve të tyre, pati edhe shumë pagëzime
të shqiptarëve ish-myslimanë në të krishterë, sidomos në të krishterë
protestantë, por asnjë shqiptar ish i krishterë nuk u konvertua në
mysliman.
.
6.
Pas vitit 1992, botimi i veprave të Pjetër Pepës, At Zef Pëllumbit, Lek
Pervizit etj., ku përshkruheshin përndjekjet, torturat dhe vuajtjet e
klerikëve, sidomos të atyre
katolikë gjatë regjimit komunist, e forcuan më tej respektin dhe
dashurinë ndaj fesë së krishtere.
7.
Shkrimtari i talentuar shqiptar, Ismail Kadare, edhe pse ishte ateist
për nga bindjet fetare, u bëri thirrje shqiptarëve në vitet 1993-‘94,
pikërisht që nga Franca, prej ku u kishte bërë të njëjtën thirrje gati
një qind vjet më parë Faik Konica, që të ktheheshin në fenë e të parëve,
duke u pagëzuar si të krishterë katolikë. Kësaj thirrjeje në kushtet e
reja iu përgjigjën mjaft intelektualë dhe njerëz të thjeshtë në
Shqipëri, Kosovë e Maqedoni.
8.
Intelektuali dhe udhëheqësi i shquar i popullit shqiptar të Kosovës,
dr. Ibrahim Rugova, gjeti një nga nxitjet dhe frymëzimet kryesore për
pavarësinë e Kosovës te jeta dhe vepra e priftit katolik Pjetër Bogdani
dhe në bëmat e mirësisë së
Nënë Terezës.
9.
Sot, mjaft të rinj e të reja, që shkojnë për të punuar a studiuar në
vendet e krishtera të Europës ose Amerikës, po pagëzohen si të
krishterë, ndoshta të detyruar nga rrethanat konkrete, por ndoshta edhe
nga bindjet e reja fetare që përvetësojnë aty. Ky fenomen po shtrihet
sidomos te fëmijët që lindin në ato vende. Mesa duket, prindërit
dëshirojnë që fëmijët e tyre në këto vende të mos jenë të ndryshëm për
nga formimi kulturor e fetar në krahasim me fëmijët vendas. Ky proces,
me thënë të vërtetën, ndikon në asimilimin e shpejtë të shqiptarëve të
diasporës së sotme, prandaj prindërit, si dhe shteti shqiptar duhet të
ndihmojnë që fëmijët e diasporës sonë të re ta mësojnë gjuhën shqipe me
të folur e me të shkruar, të mësojnë historinë dhe kulturën shqiptare.
.
10.
Sa më shumë kulturohen shqiptarët, sa më shumë shtetet ku ata jetojnë
(Shqipëria, Kosova e Maqedonia) u afrohen Europës e Amerikës; sa më
shumë vajzat shqiptare pëlqejnë të vishen me minifunde e dekolte; sa më
shumë ato marrin pjesë në jetën shoqërore, kulturore, politike të
vendit, aq më shumë ato dhe bashkë me to e gjithë shoqëria, i largohet
mendësisë myslimane…
Shkurt
mund të themi se shumica e popullit shqiptar gjatë kohës së sundimit
osman, e ndikuar prej mendësisë sunduese myslimane dhe presioneve
asimiluese të kishës greke e asaj serbe, u detyrua të ndërronte besimin
nga i krishterë në mysliman. Në atë kohë u krijua mendësia se nuk ishte
diçka për t’u mburrur të qenët i krishterë, por se ishte më mirë të ishe
mysliman, të ishe i një
feje me sunduesin. Ndërsa gjatë
viteve të shtetit shqiptar të pavarur, gjatë kohës së diktaturës dhe
sidomos sot, kur synimi kryesor mbetet bashkimi me shtetet europiane, ku
sundon besimi i krishterë, dashur pa dashur, shqiptarët po jetojnë
procesin e rikthimit te feja e të parëve, pra rikrishterizimin e tyre,
atë proces që e hapi 115 vjet më parë djaloshi vizionar, njëzetvjeçari
Faik Konica.
.
Duke
parë ecurinë e mendësisë fetare të shqiptarëve gjatë këtyre 115 vjetëve
të kaluara, mund të kuptojmë kahun e ecjes për 100 vjetët e ardhshëm.
Natyrisht që nuk mendojmë se do të shkohet te zhdukja e besimit mysliman
midis shqiptarëve, por te ndryshimi i raportit midis besimit mysliman e
atij të krishterë. Shqiptarë myslimanë ka për të pasur sado që të
shtohen radhët e të krishterëve dhe të afetarëve, për shkak të forcës së
zakonit, për shkak të lidhjeve dhe interesave të ndryshme, si dhe për
shkak të interesimit dhe investimit të vijueshëm që tregojnë disa qarqe
myslimane botërore, të cilat urojmë të mos kenë qëllime të këqija prapa
investimeve të tyre.
.
Për
hir të së vërtetës duhet thënë se shqiptarët myslimanë, duke përbërë
shumicën e kombit, ndiejnë për detyrë që të forcohet karakteri kombëtar i
kishës së krishterë, sidomos i asaj ortodokse. Këtë fakt e tregoi
ndërhyrja energjike e Uran Butkës me shokë më 1992-shin gjatë ceremonisë
për emërimin e peshkopit grek Anastas Janullatos si kryepeshkop të
Kishës Ortodokse Autoqefale Shqiptare.
.
Duke
ditur se pjesa kryesore e kishës nuk janë muret e
godinës, por anëtarët që bëjnë jetën fetare në të, mendojmë se po të
ketë çdo kishë ortodokse në Shqipëri shumicën e anëtarëve shqiptarë
atdhetarë, kjo shumicë e detyron klerikun e kishës dhe kryeklerikun, që
të mbajë edhe mesha të veçanta për probleme që forcojnë lidhjet
shpirtërore të kombit tonë. Të tilla mesha mund të mbahen për viktimat e
shqiptarëve të Çamërisë, si dhe për çdo shqiptar që vritet sot
padrejtësisht në emigracion etj. Forcimi i karakterit kombëtar e
autoqefal të kishës sonë ortodokse ka nevojë për shtimin e radhëve të
besimtarëve me shqiptarë atdhetarë. Për këtë arsye konvertimi i
shqiptarëve myslimanë në ortodoksë është një veprim ku mund të shfaqet e
duhet të shfaqet atdhetarizmi i tyre.
.
Në
Kosovë e Maqedoninë Perëndimore, po të arrihet që
kishat ortodokse të mbushen me shumicë besimtarësh shqiptarë atdhetarë,
këta do të nxjerrin nga radhët e tyre klerikët e vet dhe do të fillojnë
ta mbajnë meshën në gjuhën shqipe. Me këtë rrugë dalëngadalë kishat
ortodokse në këto vende mund të rishqiptarizohen dhe të kthehen në
origjinën e tyre si ishin para pushtimit serbo-bullgar e atij osman.
.
Ndër mësimet themelore që dalin nga ky vështrim i shkurtër mbi ecurinë e besimit fetar të shqiptarëve, mund të përmendim disa:
1.
Sikur shqiptarët ta kishin vlerësuar e dëgjuar Faik Konicën dhe të
kishin filluar qoftë dhe ngadalë procesin e rikrishterizimit të tyre që
në vitet e Rilindjes, ata dhe trojet e tyre do të kishin pasur një fat
më të mirë në vitin 1913, vitin e ndarjes së
kufijve.
2. Ecuria drejt europianizimit të Shqipërisë e drejtuar prej Mbretit Zog do të kishte qenë më e fuqishme dhe më rezultative.
3.
Diktatura shqiptare do të kishte qenë më tolerante dhe shkërmoqja e
diktaturës do të kishte qenë e shoqëruar me pendesë e katarsis, ndoshta
si në Poloni.
4.
Shumë të rinj e të reja që sot nuk ushqejnë asnjë ndjenjë pozitive për
edukatën fetare dhe mburren që nuk shkojnë as në xhami e as në kishë, do
të kishin marrë një edukatë të mirë fetare dhe do të kishin ndihmuar në
forcimin e karakterit kombëtar të kishës shqiptare ortodokse, që po
merr ngjyra greke dhe të xhamisë shqiptare që po merr ngjyra arabe,
ngjyra që ato nuk i kanë pasur më parë.
5.
Udhëheqësit e tranzicionit nga të dyja palët do të kishin pasur një
edukatë më qytetare dhe nuk do të luftonin aq egërsisht midis tyre për
pushtet, por do të kishin luftuar për demokratizimin e jetës, për
rritjen e mirëqenies së popullit dhe do të ishin ata që do ta kishin
paraprirë e shpejtuar procesin e europianizimit të shqiptarëve.
6.
Intelektualë të shquar si I. Kadare e I. Rugova, nuk do të kishin bërë
vetëm deklarata për rikrishterizimin tonë, por do të ishin pagëzuar vetë
me fëmijët e tyre.
7.
Shqiptarët, të cilët kanë qenë e janë tolerantë ndaj besimit fetar, po
ta kishin dëgjuar Faik Konicën, do ta kishin përqafuar më shpejt e më
masivisht procesin e ndërrimit të besimit fetar për një ardhmëri më të
mirë kombëtare europiane.
8.
Përqafimi i sinqertë i krishterimit do ta ndihmonte popullin shqiptar
të çlirohej nga disa ndjenja të tepruara egoizmi e kapadaillëku dhe do
ta kishte bërë më tolerant e më dashamirës ndaj njëri-tjetrit.
Si përfundim mund të themi se ndërrimi i fesë nuk i ka armiqësuar shqiptarët midis tyre dhe nuk i armiqëson as sot. Armiqësinë fetare ndër shqiptarët e nxisin vetëm disa qarqe të huaja shoviniste ose fondamentaliste, që nuk ia kanë dashur e nuk ia duan të mirën kombit tonë, por përpiqen ta kthejnë atë në mish për top.
Si përfundim mund të themi se ndërrimi i fesë nuk i ka armiqësuar shqiptarët midis tyre dhe nuk i armiqëson as sot. Armiqësinë fetare ndër shqiptarët e nxisin vetëm disa qarqe të huaja shoviniste ose fondamentaliste, që nuk ia kanë dashur e nuk ia duan të mirën kombit tonë, por përpiqen ta kthejnë atë në mish për top.
.
Sot
shqiptarët mund të marrin një qytetari të dytë, atë amerikane, greke,
italiane, gjermane, kanadeze etj., sipas vendit ku jetojnë, por nuk
duhet të ndërrojnë përkatësinë kombëtare, pasi ky ndërrim ka pasoja
shumë të rënda, që shpejt a vonë i shpie në
armiqësi me bashkëkombësit e vet.
.
Prof. As. Dr. Thanas, L. Gjika