Pandeli Koçi: Dosjet e shkrimtarëve manipuloheshin sipas interesave të Sigurimit
Shkrimtari Pandeli Koçi gjatë sistemit komunist ka punuar në shtëpinë botuese “Naim Frashëri”. Ai na rrëfen rastet se kur mund të censurohej një shkrim gjatë këtij sistemi, duke këmbëngulur se autocensori më i fortë i një materiali ishte vetë autori i tij.
Gjithashtu,
ndalet edhe te shkrimtarët disidentë në vendin tonë, që sipas tij, kanë
qenë shumë të paktë. Ai në një intervistë për Shekullin përmend si
disidentë vetëm Kasem Trebeshinën dhe Pano Taçin. Kjo, sepse sipas
Koçit, disidenca në Shqipëri ka qenë ndryshe nga vendet e tjera të
Lindjes.
Në Shqipëri nuk lejohej që të botohej asnjë varg kundër ideve të
kohës. Ndërsa për dokumentet që botohen duke dhënë raporte nga Lidhja e
Shkrimtarëve, ai tregon se nuk është i bindur për vërtetësinë e tyre.
Ndonëse në to është edhe emri i tij, apo emri i Dritëro Agollit, i cili,
sipas tij, nuk mund të ishte disident, pasi ka qenë kryetar i Lidhjes
së Shkrimtarëve. Teksa na rrëfen disa raste, tregon se është gjendur keq
gjatë asaj periudhe, vetëm sepse njerëzit niseshin nga zemërime vetjake
dhe shpeshherë vinin në këto lista emra që nuk kishin ndonjë disidencë,
apo që nuk kishin asgjë kundër realizmit socialist apo ideve të kohës.
Zoti Koçi, po diskutohet sërisht për dosjet e shkrimtarëve...
Unë nuk kam punuar në Lidhjen e Shkrimtarëve dhe Artistëve, por kam
qenë redaktor në shtëpinë botuese “Naim Frashëri”. Shefi i kësaj
redaksie, një burrë i nderuar, Dhimtër Fullani, studiues dhe historian i
letërsisë, me një gjysmë shaka, gjysmë të vërtetë thoshte: “Ne jemi si
mbi mina”. Për një vjershë, tregim, romancë etj., që mund të shikoje që
ishte jashtë kritereve të realizmit socialist, mund ta aludoje nëse mund
të ishte ekuivok. Edhe nëse thoje që ky shkrim është ekuivok, kishte
rrezik të madh.
Pra jo vetëm që duhet që t’i shërbente politikës në fuqi, pra vërtet
këta redaktorët që shërbenin në një organ, qoftë në Lidhjen e
Shkrimtarëve, qoftë në shtëpitë botuese “Naim Frashëri”, ishin në vendin
e censorit, por para censorit ishte vetë autocensori. Ishin vetë
autorët përgjegjës, që e kishin censurën në kokën e tyre. Pra në këto
kushte autorët dhe redaktorët, shikonin kryesisht vlerat artistike të
shkrimeve, që të arrinin në nivel mesatar. Në raste të veçanta u thuhej
që të rishitej ndonjë pjesë, sepse kishte mundësi interpretimi.
Natyrisht që do të shmangej ajo nëse libri duhet të botohej.
Por, sipas jush, a duhen hapur dosjet?
Varet se çfarë dosjesh dhe a janë të vërteta. Nuk duhet të nisemi nga
parimi bazë, që jo çdo dokument është një fakt real. Ato manipuloheshin
në mënyrë të veçantë brenda interesave të Sigurimit të Shtetit, apo të
atyre që kishin interesa për të goditur këtë apo atë autor. Shpeshherë
ndodhte që mund të të akuzonin për një krim ordiner, edhe të të vinin
pastaj edhe gabime ideologjike për të të akuzuar në interpelancë. Pra në
këto kushte ishte shumë e stërholluar puna e Sigurimit të Shtetit, çdo
deklaratë edhe çdo shkrim që jepej, sikurse është edhe te libri, “Kadare
i denoncuar” i Dashnor Kalloçit, nuk mund që të pranohet si e vërtetë.
Në atë libër përmendet edhe emri juaj? Përmendet edhe emri im, që ka
thënë gjëra të papranueshme, ose që të tjerët kanë spiunuar. Por e
vërteta është që unë nuk kam qenë asnjëherë disident. Edhe shumë të
tjerë që sot mbahen si të tillë nuk kanë qenë disidentë. Aq më tepër kur
ne ngatërrojmë fjalën disident, me ata që kanë qenë kundërshtar të
realizmit socialist. Për shembull, sikurse më kanë thënë, Astrit Delvina
në gjyqin e tij kur i tha gjykatësi: “Ti ke shkelur realizmin
socialist”. Ai deklaroi: “Unë nuk kam qenë kurrë shkrimtar i realizmit
socialist”. Pra ky nuk ishte disident, por nga ata që punonin, që
normalisht i përkisnin krahut pro pushtetit, pro Partisë dhe që pastaj
kur ata pësonin zhgënjim dilnin. Por këta janë shumë të paktë, nuk
numërohen as me gishtat e një dore.
A ka nga ata që për deklarata të thëna gabimisht e kanë pësuar?
Janë shumë që kanë qenë nëpër burgje. Ndërsa nga ata që e kanë pësuar
gabimisht nuk dua që të përmend emra, por që kanë qenë në burg dhe që
kanë qenë vërtet disident janë: Kasem Trebeshina, Pano Taçi etj.. Por
disidentët te ne numërohen me gishtat e një dore, sepse nuk lejohej.
Duhet të dimë se disidenca në Shqipëri është ndryshe nga vendet e
Lindjes, Poloni, Çeki, Rumani apo në Rusi, që njiheshin si të tillë. Te
ne nuk lejoheshin qoftë edhe për një varg të vetëm, që mund të ishte
kundër ideve të kohës. Ata nuk mund që të botonin, sepse ose do të ishin
futur në burg ose nuk do t’u botohej shkrimi. Pra kemi atë që nuk mund
të kishte disidentë, edhe nuk kemi të tillë.
Kurse për dokumentet që botohen, që jepen raporte nga ana e Lidhjes
së Shkrimtarëve, nuk di që të të them sesa të vërteta janë këto, sepse
atje ishte edhe emri im, edhe i Sulejman Matos, që ç’është e vërteta
fliste gjëra, “herezi politike”. Por ishte edhe emri i Luan Qafëzezit që
unë e di mirë që nuk ka qenë, apo dhe i Dritëro Agollit, që dihet që
nuk ka qenë i tillë. Ai ishte kryetari i Lidhjes së Shkrimtarëve edhe
nuk mund që të ishte disident. Por duke u nisur nga zemërime vetjake
shpesh viheshin në këto lista edhe njerëz që nuk kishin ndonjë
disidencë, që nuk kishin asgjë kundër realizmit socialist apo kundër
ideve të kohës.
Për shembull?
Nuk do të përmend emra, por do them vetëm një rast. Në vitin 1972 dy
persona vinin nga Vlora, në zyrën e drejtorit. Befas mua më thërrasin
duke më thënë: “Ç’libër të një kosovari ke shpërndarë në Vlorë?”. Librat
nuk dilnin nga Biblioteka Kombëtare, unë i kopjoja nga dorë. Por ishin
dy persona, të cilët e kishin thënë këtë. Natyrisht që u vërtetua. Aty
luajti një rol shumë pozitiv dhe realist drejtori i asaj kohe, Ali
Abdihoxha, shkrimtar. Ai kërkoi kartelën time. E pa dhe më tha: “Në
rregull dhe mund të ikësh”. Në të vërtetë u tregua shumë dashamirës. Ai e
pa që libri mungonte, por për mos të më bërë problem, më tha që mund të
ikja. Në të vërtetë unë e kisha librin në shtëpi.
Për çfarë libri bëhej fjalë?
Bëhej fjalë për një përmbledhje me poezi të Ali Podrimës, në shqip
edhe italisht. Shtëpinë e kisha afër dhe shkova e solla. U thashë se nuk
ka libër në Vlorë. Unë e dija për librat që ishin në Vlorë. Ata kishin
çuar libra atje, por ishte marrë sikur ishin libra që nuk i pranonte
regjimi.
Po tekstet që i rishikonte redaksia, kur censuroheshin?
Autorit i thuhej që ke këtë ekuivok përpara se të botohej libri. Për
shembull, një poezi. Ka raste që mund të mos kthehej disa herë. Por
ekzistonte diçka që çdo redaktor nuk kishte punë me redaktorin tjetër,
por ai përgjigjej vetëm për shefin e redaksisë. Ndërsa në raste të tjerë
nuk mund të them gjë, sepse nuk e di se çfarë kanë bërë. Por unë nuk
kam pasur libra të tillë. Më kujtohet një rast i veçantë, që kur nuk
ishte dakord kryeredaktori dhe ai do të diskutohej. Ishte një libër me
luftën e Sigurimit të Shtetit, shkruar nga një punonjës i Ministrisë së
Brendshme, që tregonte sesi ka hyrë spiunimi i huaj në Shqipëri. Ishte
libri “Agjenti 303”, botuesi thoshte që është i dobët, pra diskutohej më
tepër për vlerat artistike. U botua libri dhe pse ishte libër i dobët.
Bashkim Shehun e kisha takuar vetëm 3 herë në jetën time
Komiteti Qendror verifikonte edhe letrat anonime. Por, kjo nuk përbën
risi, aq shumë sa fakti, që njerëzit edhe në demokraci kanë spiunuar.
Prandaj, sipas Koçit, njerëzit kanë prirje të tilla, që të bëjnë
manipulime dhe shpifje. Prandaj duhet verifikuar dosjet.
Ka pasur momente që jeni ndjerë të përdorur?
Te libri i Kadaresë mund të ketë raste, por unë nuk mund të them nëse
ka pasur. Njerëzit e kanë bërë nga zemërimi, sepse unë s’është se e kam
përmendur librin dhe nuk mund të them se filani më ka spiunuar. Di edhe
një rast tjetër që më thanë dy shokë se: “Komitetit Qendror i ka ardhur
një letër për ty, në të cilën thuhet se je shokë i ngushtë i Bashkim
Shehut”. Bashkim Shehu në atë kohë ishte në burg, por megjithatë ata
kërkonin që ta verifikonin këtë fakt.
Ju a e kishit shokë Bashkim Shehun?
Unë Bashkim Shehun në jetën time e kam takuar vetëm 3 herë me nga 3
minuta. Pra kjo nuk u vërtetua. Pra se kush është ai që ma ka bërë këtë
nuk di të them. Atëherë edhe letrat anonime verifikoheshin. Në këto
raste nuk them dot asnjë emër. Por di tjetrën, që njerëzit edhe në kohën
e demokracisë kanë spiunuar. Pra njerëzit që kanë atë prirje bëjnë
manipulime dhe shpifje.
Por realisht a do donit që të hapeshin dosjet?
Nuk ka asgjë të keqe, vetëm duhet verifikuar, pasi jo çdo dokument është fakt real. Duhet parë në kontekstin e të gjithë çështjes, në të cilën flitet për të.
Koha Net Prishtinë
30 Nëntor 2015