Fjalimi i At Gjergj Fishtës në Konferencën e Paqes, Paris (1919)
Prej brigjeve gjëmuese të
Euksinit e deri në borën e amshueshme të Alpeve Julie ; prej brigjeve
bubulluese të Ekrakeraunve e deri ndër karma të thepisuna të Karpateve, ende të rime me gjak njeriu, në ato shekuj të
kaluem, banonte ajo familja e madhe
trako-ilire, në namë e në za në histori të fiseve dhe të kombeve.
Sot kjo familje
asht shue. Marrë përbri prej tallazeve të luftave të gjata e të pandame, ajo u
përpi dhe u zhduk përbrenda gërmazave të pangishëm të vorbujve te historisë, e
kështu nuk mundi ma, ç’më atë ditë kur Gentiusi,
mbreti i mbramë i Ilirëve, më 168 para Krishtit, ndriti triumfin e Lucë Emil
Palit për me pa diellin e majes së lumnisë së vet të hershme.
Porse, si të
thuesh, si nji shkatërrinë e dhimbshme anijeje të mbytun në det, prej humbjes
së kësaj familjeje trako-ilire, sot, atje ndërmjet Thesalisë dhe Malit të Zi,
prej brigjeve lindore të Adriatikut e deri në bregore të Vardarit, shpëtoi
gjallë nji grusht njerëzish, të cilët kishin zanë vend ose mbas mburojes së
disa maleve titanike, ose nën hijen e kandshme të disa fushave pjellore dhe
plot jetë , banesë e përmallshme e hyjnive të moshës përrallëzore. Ata u banë
ballë me fuqi kurrë të përkulshme të shpirtit të vet bujar, qoftë thellimeve të
furive të shekujve, qoftë edhe padrejtësisë së hipokrizisë njerëzore. Të
stolisun me nji forcë të jashtzakonshme qëndrese, ende këta e flasin atë gjuhë
të të Parëve të vet ma të hershëm; ende e ruejn të pandryshueshëm karakterin e
hekurt e fisnik të stërgjyshëve të vet dhe sot ata gjithnji e punojnë shi atë
tokë të cilën e punuen të parët e tyne prehistorikë.
Ky popull asht bash ai populli i vogël shqiptar, aq
pak i njohun dhe aq zi i gjykuem në Europë. I vjetër sa fosilet, sa stalaktitat
e shpellave jehuese të maleve të veta vigane, dhe i lindun të thuesh prej vetë
rrenjeve të vjetra, ai asht sot zot autokton i pakundershtueshëm i tokave të
veta.
Po qe se përnjimend parimi i autodeterminacionit
asht marrë prej Konferencës së Paqes si karakter themelor për trajtimin e
shteteve si dhe përcaktimin e kufijve të tyne, e drejta e lypë që Shqipnia të
qitet shtet më vete përmbrenda kufijve të vet etnikë dhe gjeografikë. Por çka se, simbas teorisë wilsonjane (të Presidentit amerikan
Willson) për me mundë nji popull me u sundue në vetvete, përpos kombësisë,
duhet të mirret para sysh edhe ndërgjegja e tij kombëtare. Tashti, për në qoftë
se si ndërgjegje kombëtare duhet të kuptohet ndjesia për liri si edhe ai dëshir
që mund të ketë nji popull për t’u zhdrivillue në vetvete, gjithnji përmbrenda
qarkut të forcave të veta, unë them se edhe në këtë pikpamje Konferenca duhet
t’ia njohë Shqipnisë pamvarësinë si dhe sovranitetin e vet. E njimend, e po thomëni, cili popull në
Ballkan ka ndjesi ma të thella për lirinë e vet sesa populli shqiptar ?
Kaluen po
pushtuesit mbi Shqipni, por nuk qenë kurrë zotnuesa mbi shqiptarë. Ashtu si ai
cubi, i cili hyn tinës dhe me trathti në shtëpinë e qytetarit të paqtë e, si
shtjen mbrendë drojen dhe pshtjellimin, del
jashtë pa mundun kurrë me thanë se ka sundue aty mbrendë: njashtu hynë
pushtuesit e huej në Shqipni pa mujtë kurrë me i shtrue dhe me i zotnue
shqiptarët. E mos kujtoni, zotni, se unë këtu jam tuj ju thanë sende të cilat
mos t’i kenë vu re edhe shkrimtarë të huej me vlerë. Kështu, fjala vjen, e
ndritshmja Miss Durham, thotë në nji libër të vetin mbi Shqipni :
“Pushtime të
hueja janë përshkue mbi komb shqiptar, por të gjitha kanë kalue pa lanë
kurrfarë gjurme, si ujët që rrëshqet mbi shpinë të rosës”.
Për lirinë e vet, zotni, shqiptari ban fli shpinë,
tokën dhe mjerisht edhe besimin. Fakti veç që
shqiptari në mes të sa ndollive dhe te papriturave politike e për nji periudhë
kaq të gjatë shekujsh, ka mbrrijtë me e ruejt gjuhën, doket dhe karakterin e
vet kombëtar, - dhe këtë jo vetëm në Shqipni, por edhe jashtë kufijve të sajë,
- kjo difton çiltas se ai asht dhe don të mbesë shqiptar. E gjithë kjo ngjet
sepse ndërgjegja kombëtare ka lëshue rrajë të thella në shpirt të tij. Por ma
mirë se kurrkund njeti, dashunia e popullit shqiptar për liri dhe pamvarësi
kombëtare, duket në faqet e historisë, për të cilën mundemi me thanë se asht e
endun vetëm prej luftash për liri e pavarësi. Unë këtu, për mos me e vu fort në
provë durimin e Zotnisë suej, po ju përmend vetëm punët e mëdha, që ndërgjegja
kombëtare e këti populli, kreu që prej të XV qindvjetë e mbrapa.
Botën mbarë në
zi do ta mbështillte. - Të flegruem droje shuejtën zanin mbretnitë e Europës.
Kur qe, mbi kep të Krujës titanike, po del
nji hije burri, vetullat ngërthye si dy hulli rrufeje, me dy sy zjarmi e nji
mjekër të thinjtë, e cila shtëllungë gjatë nofullës i derdhej, si ajo mjegulla
rreth nji shkëmbu të thepisun. Mbi krye trishtueshëm flakë i shkëlqen tarogëza
përkrenarja me brirë që tmerrshëm kah i vezullon nën rreze të diellit, kometë
zharitëse danë ndër sytë e armikut. Ai
asht fatosi i ndimun Gjergj Kastrioti, i madhi Gjergj Kastrioti, Skanderbegu. Me
flamurin kuq e zi shpalosun përpara, poshtë rrëmoreve të maleve të thepisuna,
stuhi bore prej ndonji kulmi të rrëmbyeshëm, vërsulen vetëtimthi mbi
formacionet e turqve, të cilët, prej së largu tuj ua pa hovin, thonë se
kulshedra me dragoj po u turret.
Por mundet ndokush me më thanë se
Skanderbegu këto lufta i ka ba për qëllime fetare, dhe jo i shtymë prej nji
ndërgjegjeje kombëtare, pra për me i dalë zot lirisë dhe pamvarësisë së vendit
të vet.
E mos kujtoni se me dekë të
Skanderbegut u shue ndjesia e lirisë dhe e pamvarësisë në shpirtin e
shqiptarëve. Historia e Turkisë ka shenjue jo ma pak se 54 kryengritje të mëdha
të cilat gjatë rrjedhjes së katër shekujve kombi shqiptar i bani qeverisë
otomane ose për me pshtue prej zgjedhës së sajë, ose për me e ngushtue që mos
t’ia mohonte të drejtat e tija. Edhe pamvarësia e Greqisë asht nji lule
e rimuun me gjak të shqiptarit. Zhavellët dhe Boçarët kanë qenë shqiptarë e
shqip kanë folë dhe me trimni shqiptare kanë luftue. Jo besa, por
Greqinë e kanë lirue shqiptarët dhe jo ma pak janë mundue se sa disa Pushtete
të mëdha të cilat aso kohe bajshin spekullime mbi Greqi, njashtu si do Zoti po
bajnë sot edhe mbi Shqipni. Këtë punë, me pasë për ta pyet si dijetar dhe jo si
diplomat, kishte me ju a vertetue
edhe Venizellos vetë; por, në mos dashtë me ju a thanë ai, ja u kallzon
Lamartine, i cili, tuj folë mbi pamvarësi të Greqisë, thotë se kjo nuk qe
tjetër veçse rezultati i reaksionit të elementit shqiptar kristjan mbrenda
Greqisë kundra elementit turk.
Arsyeja pra pse kombi shqiptar nuk mujti me dalë shtet në vete, nuk qe puna
se ati i mungonte ndërgjegja kombëtare ose ndjesia për liri e pamvarësi, por qe
fakti se shi ditën në të cilën ai ishte gati me fitue lirinë e vet, Shtetet e
Ballkanit ia ngjitën kthetrat dhe e banë rob nën zgjedhë të veten. Dhe këtë e
banë jo për me e mbajtë nën shërbim e robni të veten, por për me e shue shqimit
e me e qitë faret. Kështuqë prej kësaj pikpamje duhet me e thanë se shqiptarët
gabuen, dhe gabuen randë fort, që u çuen aso kohe kundra Turkisë, sepse për ta
do të kishte qenë dam fort ma i vogël me u vue nën zgjedhë të Turkisë, se sa me
u gri prej kristjanëve.
Po e shoh, Zotni, se kjo fjalë në gojën time disi po ju a vret veshin dhe
po ju duket nji paradoks në vetvete. Janë faktet që më japin arsye. Në vitin 1478 turqit marrin Shkodrën dhe
me te mundet me u thanë se u pushtue e tanë Shqipnia. Por megjithëkëtë, turku
ia njohti Shqipnisë nji farë autonomie: na e la gjuhën dhe kanunet tona, - por
askund nuk lexohet në histori se ky mbyti qindra mija shqiptarë përnjiherë,
sadoqë populli hoqi zi e si asht me zi prej tij. E tash ndini si u suell
kristiani me Shqipni e me shqiptarë. Në
vjetin 1912 kërcet lufta turko-ballkanike dhe ballkanikët pushtojnë Shqipninë.
Nji herë mbysin pak me thanë
dyqindmijë shqiptarë, vrasin meshtarë katolikë sepse nuk ndigjonin me e mohue
fenë ; grijnë mysliman sepse edhe ata nuk duen me dalë dinit. Rrenojnë me
themel qindra e qindra katunde, veçse si e si me e farue kombin shqiptar.
Në vjetën 1914, ushtritë ndërkombëtare,
mbas sa intrigash të poshtra, pushtojnë Shkodrën. Në këto ushtri kombi shqiptar ka pasë mbështetë gjithë shpresën e vet,
sepse këta ishin demek të shprehunit e forcës që do të rregullonte botën dhe,
si të thuesh, ata ishin pasqyra të qytetnisë europiane. Por megjithëkëtë ata
nuk sollën kurrnjisend përsëmbari në Shqipni. Ndrye mbrenda qarkut dhetë
kilometrash në Shkodër, as që e çilën nji rrugë, as që e lëshuen nji urë, as
hapën nji shkollë, nji gjykatore, nji spital, nji send të vetëm që t’i vyente
përparimit dhe qytetnimit të popullit shqiptar. I gjithë kujdesi i tyne për Shqipni, përmblidhet në këta: kurrsesi
mos me e lanë Shkodrën me ba pjesë në Shqipninë tjetër dhe që në Statutin e
Shtetit Shqiptar t’u qitte nji paragraf i posaçëm me të cilin të njiheshin në
Shqipni çifutnit nji tagri me shqiptarë, sadoqi aso kohe nuk kishte në Shqipni
me thanë asnji çifut. Mandej, kur doli prej Shkodre, Komanda Nderkombëtare
dogji të gjitha aktet dhe arkivat e veta.
Në vjetën 1915, malazezët pushtojnë
Shkodrën me rrethina, sadoqi Shqipnia ishte shtet neutral dhe nuk kishte
shpallë luftë me kurrkend. Në fillim të vjetës 1915, italianët pushtojnë
Vlonën, kinse për qëllim që me u përkujdesë për shqiptarët e sëmutë të
Shqipnisë jugore. Në 1916, Austro-Hungaria pushton Shqipninë. Me e thanë me
fjalë të tjera, ata dojshin ta mbajshin Shqipninë si nji krahinë të veten. Për
ma tepër: grekët dogjën 360 katunde në Shqipninë jugore, tuj i mbytë të gjithë
ata që dishmoheshin shqiptarë.
E sot Konferenca e Paqes lypë që shi ndër ndër këto vise të bahet
plebishiti për të caktue kufijt e Shqipnisë. Ç’ironi e helmueme!
Prej këtyne punëve, - për mos me folë për të tjera, - duket çiltas se
shqiptarët, prej pikpamjes kombëtare, kanë pasë arsye me drashtë ma shumë
kristjant se sa turqit. Turku, si për princip, si në teori, ia ka pasë njohtë
Shqipnisë nji farë autonomie, sadoqë me Skanderbeun e pat kundërshtue përparimin
e tij në Ballkan.
Thonë armiqt tonë, si dhe do mbrojtësa të tyne, se vërtetë që kombi
shqiptar asht ma i vjetri ndër popuj të Ballkanit dhe se ka nji dashuni të
gjallë për liri dhe pamvarësi të veten; veçse shka se megjithëkëto, Shqipnia
nuk mund të qitet shtet më vete sepse shqiptarët janë :
a) barbarë,
b) nuk janë të zotët me përparue dhe me u qytetnue vetë dhe se
c) eksperienca ka tregue se në kohën e Princ Widit, Shqipnia nuk mund të
mbahet shtet më vete dhe krejt i pamvarun...
Pra, simbas mendimit të armiqvet tonë, ose ma mirë me thanë, simbas fjalëve
të vetë atyneve, lypset që Shqipnia të coptohet e t’u jepet atyne në dorë për
me e sundue dhe për me vu rregull, - meqë shqiptarët janë barbarë e të egër e
nuk janë popull që di me qitë shtet më vete, pra me qeverisë. Për me thanë të
vërtetën, po të marrim parasyshë mjetet e mënyrën me të cilat ka nisë e vijue
lufta e madhe evropiane, kisha me thanë se barbarësia dhe egërsia e popujve ka
pak ose aspak të përpjekun me dëshirën për liri e pamvarësi të tyne. Kur popuj
e kombe, në emën të “qytetnisë” kanë vra e pre fëmijë, gra, pleq e të mbetun që
kanë ba me vdekun prej urie e gazepit me mijëra njerëzish të pafat në ditë; që
kanë djegë e rrenue, jo vetëm katunde e qytete, por mbarë krahina të pamatuna;
që kanë thye çdo të drejtë ndërkombëtare dhe njerzore dhe kanë pre në besë me
qindra mijëra robsh të ramë në dorë, - e megjithate sot ata munden me qenë
shtete të lira; - po atëherë, pse nuk mundet me qenë Shqipnia e lirë ku, nëmos
tjetër, gra nuk vriten, ku nuk gjindet nji vorr i nji të vdekuni urie, ku
ndorja e besa edhe ndaj armikut janë të pathyeshme?
Serbt, në kohën e luftës
Ballkanike, me shpata ua kanë çelë nanave shqiptare barkun dhe foshnjet e
nxjerruna sosh, i kanë ndezë flakada porsi pisha për me shndritë natën me to,
dhe sot Konferenca ua ka trefishue madhësinë e shtetit të tyne. Grekët kanë
kryqzue gjinden shqiptare bash ne të XX qindvjetë, ndersa sot Konferenca e ka
menden me ia dhanë mandatin që me i shtrue e me i qytetnue disa kombe të tjera,
kupto, Shqipninë. Pra tash, shqiptari, i cili nuk i njef këto
“qytetni” në veten e vet, pse s’mundet me dalë shtet më vete, i lirë e i
pamvarun? Por edhe me pasë për ta marrë barbarinë si shprehje vetore të
shpirtit të njeriut, unë mundem me thanë pa droje kundershtimi, se kombi
shqiptar nuk asht diftue aspak ma i egër e barbar se disa kombe të tjera të
qytetnueme, kur këta kanë qenë po me ato garanci që ka pasë kombi shqiptar. Ah,
po, duket çiltas, se nuk “duen” me e qitë Shqipninë shtet më vete e të pamvarun,
dhe kjo jo sepse shqiptarët na qenkan barbarë e të egjër, por sepse këta nuk
kanë sot për sot nji ushtri e nji flotë të veten me të cilën të mund t’u dalin
zot tagreve të veta. Ose thanë ma qartë, u vehet kamba shqiptarëve vetëm sepse
këta janë ma të ligësht ushtarakisht dhe jo sepse janë ma barbarë se kombet e
tjera të Ballkanit.
Asht gabim me thanë se të marrunit e gjakut shënon barbarinë e nji kombi,
në qoftë se ne nën fjalën barbari kuptojmë egërsinë ose breshtninë e shpirtit
të tij, ashtu siç duen me e kuptue kundërshtarët e tonë, kur e kanë fjalën për
kombin shqiptar. Të marrunit e gjakut
buron prej ligjeve të jashtme dhe prej të metave të organizimit shoqnor të nji
kombi, dhe jo gjithmonë prej gjendjes shpirtnore të tij. E vërteta e
këtyne fjalëve përcaktohet edhe prej historisë së popujve për të cilët nuk mund
të thohet se kanë qenë të egër e breshtnorë. Në Biblën shenjte lexohen këto fjalë : Në se dikush godet një tjetër me gur dhe mund t’i shkaktojë vdekjen, ai
asht një vrasës dhe asht i dënuem me vdekje. Njeriu i ngarkuem me hakmarrë
viktimën, e vret vrasësin me rastin e parë. (Num. XXXV, 19, 21) Po kështu
edhe në Iliadë, në librin e IX, gjejmë këto vargje që unë po i la simbas
përkthimit të Montit:”... Il prezzo qualcuno accetta del’ucciso figlio o del
fratello; e l’uccisor, pagata del suo fallo la pena, in una stessa citta dimora
col placido offeso.” (Ndëshkimin sejcili e pret si të
drejtë për vrasjen e të birit ose të të vëllait; dhe ai që e bën këtë vrasje
për shpagim, mund të jetojë pastaj i qetë në të njejtin qytet me atë familje së
cilës i bëri vrasjen - fyerjen e parë.)
Duket pra
mirëfilli se prej të marrunit të gjakut - vendetta - nuk mund të thohet se
kombi shqiptar asht barbar e që nuk asht i zoti me u qeverisë në vetvete dhe i
pamvarun. Por “JO!” thonë kundërshtarët tonë. Të metat e organizimit shoqnor,
si dhe të marrunit e gjakut në Shqipni, nuk janë të shkaktueme prej faktoreve
të jashtëm, por rrjedhin prej gjendjes shpirtnore të egër të kombit shqiptar.
Me fjalë të tjera, shqiptari vret njeriun për instikt dhe jo për nji arsye e
cila edhe mbas mentalitetit e bindjes së tij, të jetë e mbështetun mbi nevojë
të të ruejtunit të jetës, të gjasë ose të nderit të vet. E për në qoftë se asht
e vërtetë, - sikurse njimend asht e vërtetetë! - se poezia popullore asht
pasqyra e shpirtit të nji kombi, kjo duket çiltas, - thonë ata, - prej kangëve
popullore shqipe, sepse të tana, ose gati të tana, tregojnë punë të veçanta
vrasjesh ose gjaku.
Përpara se
ndokush mund ta thonte me arsye se kombi shqiptar nuk shfaqet kurrë i bashkuem
në nji shtet, kishte me u dashtë ma parë që historia të caktonte se nga e ka rrajën ky komb, kë ka fis e vëlla mbi
botë, - sepse ky nuk ka mbijt vetvetiu mbi botë, - e se deri ku përfshihej
vendi i tij. Por këto historia ende s’i ka përcaktue, e kushedi se kur ka me
mujt me i përcaktue, sepse historia e kombit tonë gjindet e shtjellueme mbrenda
hijeve të muzgëta të kohëve ma të vjetra. Masandej do të ishte dashtë që
historiografët e hershëm, mbi të cilët mbështeten historianët e sotshëm, t’i
kishin dajtë me nji emen të vetëm të tanë elementet prej të cilit përbahet ky
komb. Kush mundet me e thanë me siguri se
shqiptarët, ilirët, maqedonasit, thrakejt, epirotët janë që të gjithi të nji
fisi apo jo? Prandaj kurrkush nuk mund ta thotë me siguri se shqiptarët s’kanë
qenë kurrë të bashkuem më nja dhe s’kanë qenë shtet më vete. Por edhe po e zamë
se shqiptarët s’kanë qenë kurrë të bashkuem në nji shtet të vetëm. Megjithkëtë
armiqt tonë nuk kanë arsye kur thonë se për këtë shkak kombi shqiptar nuk duhet
qitë shtet më vete, por ky vend duhet nda ndërmjet tyne si gja e pazot. Kush i mban mend grekët të bashkuem nën nji skeptër dhe
kunorë mbretnore përpara së XIX qindvjetë? Sa
jetë ka flamuri i Greqisë? Jo vetëm që grekët edhe në kohën ma të lumnueshme të
historisë së tyne s’kanë qenë të bashkuem nën nji shtet, por këta kanë thirrë
ushtritë e hueja për me shtypë shoqishoqin bash mbrenda kufijve të vet.
E pse pra
shqiptarët, të cilët gjithmonë ia kanë vu pushkën të huejve, dhe që qenë
faktori ma i parë i pamvarësisë greke, nuk duhet të kenë liri dhe pamvarësi për
arsye se s’na paskan qenë kurrë të bashkuem në nji shtet? Siç e dishmojnë vetë diplomatët e sajë, Franca ka hy në luftë
botnore vetëm për me i dalë zot integritetit dhe pamvarësisë së Serbisë.
Epo, aso kohe, serbt nuk kanë qenë të
bashkuem me Kroaci e Mal të Zi e Sloveni, me të cilët sot po thohet se na
qenkan të tanë prej nji fisi. Mirpo nuk po kuptohet qartë arsyeja përse sot shqiptarët do të bahen rob të
serbëve dhe të grekëve. A për arsye se deri dje edhe kombi i tyne nuk ka
qenë i bashkuem në nji shtet të pamvarun?
Mandej, sa për
atë fjalën tjetër që thonë kundershtarët tonë, se kombi shqiptar duhet mbajtun
për barbar për arsye se asht i ndamë nder krahina dhe fise, nuk duket se asht
ma me themel se ato të shpifunat e tjera mbi të cilat u fol ma sipër. Tuj qenë
e themelueme jeta shoqnore mbi bashkësi të interesave, prej vetit vjen si
rrjedhojë se shteti, i cili ngallitet (mbahet gjallë) prej asajë bashkësie, nuk
mund të përshtrihet ma përtej se sa i mbërrin forca që do t’i mbrojë ato
interesa. Tash, tuj qenë se populli shqiptar, për shkak të pushtimeve të huej
të vazhdueshme, nuk mujt me i organizue forcat e veta në mënyrë qi me mbrojtë e
me drejtue interesat e përbashkëta të kombit, këtij iu desh domosdo me u nda në
disa grupe ma të vogla, e aty, përmbrenda qarkut të mundësisë që natyra dhe
pozicioni gjeografik u jipte do familjeve me u vëllaznue dhe me i mbrojtë
interesat e veta, me modelue “shtetin” e me organizue jetën e vet shoqnore. Dhe
ky ishte i vetmi sistem jete shoqnore që mund të realizohej deri më sot në
Shqipni. Në njanën anë shqiptari nuk donte t’i shtrohej pushtuesit të huej, në
anën tjetër pushtuesi i huej nuk e lente shqiptarin me i organizue forcat e
veta në mënyrë që ky ta shtrinte pushtetin e vet mbi të gjithë kombin.
Shqiptarit iu desh me e lokalizue pushtetin e vet në krahina të veçanta tuj i
mbajtë së bashku parimet e kanunit kombëtar si rregull jete. Prandej fakti që
kombi shqiptar gjindet i ndamë ndër fise, nuk rrjedh prej shpirtit të tij
ekscentrik dhe barbar, por prej faktoreve të përjashtme të cilat ai nuk kishte
mënyrë se si me i shndërrue. E, me e vertetue se kombi i ndamë në shumë fise
nuk asht gjithmonë barbar, mundet me u vërtetue edhe prej historisë. Sllavët e
Malit të Zi, ku prej forcës së pozicionit gjeografik të vendit, ku edhe se vetë
e kanë zanat pushkën, gjithmonë kanë qenë të lirë e më vete. E për ma tepër,
për ma se 50 vjet rrjesht, sa mbretnoi mbi ta Nikolla i I-rë, kanë pasë nji
formë qeverie të thuesh kryekëput si nder kombe të tjera të qytetnueme. E mirë
pra atëherë: Në të tanë Malin e Zi, kur ka nisë lufta turko-ballkanike, ka qenë
vetëm nji shtypshkrojë e vetme qeveritare si dhe kanë pasë nji të vetme fletore
politike, e edhe kjo qeveritare. Por nuk ka pasë asnji shkollë të mbajtun me
paret e popullit. Ndërsa që në Shqipni, që prej viti 1908, kur qe shpallë
Konstitucioni i Turkisë, e deri në fillim të luftës ballkanike, pra në ma pak
se katër vjet, u ngrefën shtatë shtypshkronja, u themeluen ma se njizet fletore
politike e të përkohshme, u çelën nji shkollë Normale e nja tridhjetë të tjera
fillestare, e të tana të veçanta e të mbajtuna vetëm me pare të kombit
shqiptar.
U përpiluen të tana tekstet për shkollat fillestare e
disa edhe për shkolla të mesme. E kështu, sot më
sot, mësimi jepet shqip ndër të gjitha shkollat e Shqipnisë. Janë botue edhe
shumë vepra letrare me randësi të cilat e kanë çue nalt ndjesinë kombëtare tuj
i dhanë në pak kohë shumë zhdrivillim gjuhës shqipe, fakt ky që, në kohë të
pushtimit austro-hungarez, kjo gjuhë qe përdorue për gjuhë zyrtare ndër të
gjitha zyrat administrative. Mbrenda kësaj kohe qenë mbajtë tre Kongrese
Gjuhësie ( pra nuk është Kongresi i parë i gjuhës shqipe ai i mbajturi në vitin
1972) si dhe qenë disa shoqni letrare, e tj. e tj... E gjithë kjo veprimtari
asht zhvillue pa kurrnji ndihmë prej anës së qeverisë.
E po përse tash,
inteligjenca sllave, e cila në Mal të Zi, gjatë 50 vjetëve jetë kostitucionale
nuk përfton kurgja të re në lamë të qytetnisë, na duhet sot të mbahet si ma e
naltë dhe ma e hollë se inteligjenca shqiptare e cila në pak vjet krijoi nji
gjuhë letrare dhe asht e ngjizun me nji mentalitet të ri për kombin? Zotni! Le
të lihet nji herë në paqe shqiptari dhe le t’i jepet kohë me nxanë, dhe atëherë
ju keni me pa se ai ka me shkue gjurmë më gjurmë ( hap pas hapi ) me kombe të
tjera të Ballkanit gjatë rrugës së qytetnimit dhe të përparimit.
Kombi shqiptar i ka dhanë burra në za për urti
perandorisë së Bizancit. Diplomatët ma të mirë dhe gjeneralët ma të vlefshëm të mbretnisë së
turkisë, shqiptarë kanë qenë. Shqiptar ka qenë edhe statisti italian
Françesk Krispi, kështu shqiptar ka qenë edhe Papa Klementi i XI-të si edhe
Kardinal Albani. E në se bazohemi në memorandumin e shkruem nga Venizellosi, të
cilin ia ka paraqitë Konferencës së Paqes, shqiptari asht sot edhe
gjeneralisimi i ushtrisë greke.
Por, për me ju a
mbushë mendjen edhe ma mirë se kombi shqiptar nuk e ka namin ma të vogël se
kombet e tjera të Ballkanit, këtu due me ju pru fjalët që shkrimtarë me vlerë
kanë lanë të shkrueme mbi shqiptarët. Shkrimtari
francez Hecquard, në librin e vet “ Histoire et descriptions de la Haute Albanie” , ka
shkrue se në histori të shqiptarëve “ndeshen prova të lumnueshme energjie,
inteligjence dhe aktiviteti.” Ma poshtë thotë: “Ata kanë ruejt doket e burrninë
ashtu si vetëm mund ta ruejshin burrat e hershëm të cilëve u këndohet kanga.
Për ma tepër, githmonë këta i kanë dhanë burra në namë e në za Greqisë së
hershme, Perandorisë së Bizancit, Turkisë e Greqisë së kësokohshme”. Mandej
Lordi Bajron gërthet nga ana e vet: “Përmbi karpa të Sulit e gjatë bregut të
Pargës, ka burra si veç motit i bajshin nanat dorike; atje ka ende do familje
për të cilat kisha me thanë se janë të fisit e të gjakut të Heraklidëve.” Dëshmi
janë këto, Zotni të mij, të cilat kishin me ja shtue namin edhe nji kombit ma
të madh e të qytetnuem.
...
Tash, Zotni, mbasi ju diftova se kush janë dhe shka
janë shqiptarët, më duhet t’ju flas për të drejtat e tyne. E po ju tham se
shqiptarët kanë të drejtë
a) për nji pamvarësi politike;
b) gjithnji mbrenda kufijve gjeografikë e
etnografikë të Shqipnisë. Mbi pamvarësi të kombit shqiptar nuk kam shumë fjalë me ju thanë.
Dihet se kjo e drejtë ka qenë njohtë, sigurue dhe dorëzanue me nji traktat të
Pushteteve të Mëdha të Antantës, pra, me fjalë të tjera edhe prej Francës, që
prej Nandorit të vitit 1912 në Konferencën e Ambasadorëve në Londër. Këto
Pushtete mandej ia kanë ba me dijtë botës mbarë se traktatet ndërkombëtare ata
nuk i mbajnë për shtupa letre, por i respektojnë si akte të cilat prekin nderin
e kombeve që i kanë nënshkrue. E njimend, po e zamë se anglezi thotë se ja ka
nisë nji lufte të përgjakshme e të shëmtueme, por këte e ka ba vetëm për erz të
firmës që ai e ka pasë vu për pamvarësi dhe neutralitet të Belgjikës. Pamvarsia
e kombit shqiptar pra, në se do marrë si nji punë e kryeme dhe e dorëzanueme
mbi erz të kombeve të mëdha të Europës, tash ne nuk na mbetet tjetër veçse me
folë për kufij të natyrshëm të shtetit shqiptar, dhe kjo asht nji çashtje po aq
me randësi sa edhe ajo e pamvarësisë.Pushtimet e hueja dhe intrigat e paemen të
nji diplomacie bakalle të pashpirt e të pazemër, kaq fort ia kanë shndërrue dhe
perçudnue fizionominë gjeografike dhe etnologjike Shqipnisë, saqë sot nji i
huej, sado i drejtë dhe i papajambajtas (që nuk mban anë) memzi mundet me e
njohtë me nji të këqyrun. Edhe nji nanë shpesh e ka të vështirë me e njohtë
fytyrën e të birit kur këtë t’ia ketë përçudnue me varrë e me përgjakje arma e
armikut. - Prandaj lypset të përcaktojmë ma përpara disa kritere të sigurta
mbas të cilave mandej me përskajue kufijt e natyrshem të Shqipnisë. Simbas parimit të autodeçizionit, sejcili
popull që mund të thotë se ka nji homogjenitet të pakëputun e të pandamë në
vetvete, ashtu si ky përcaktohet prej klauzolave të teorive willsonjane, ka të
drejtë, ose në mos tjetër do të kishte të drejtë që ai vetë me e nda kuvendin
mbi sharte të veta politike e ekonomike dhe me u nderue si shtet i lirë dhe i
pamvarshëm. Ky shtet, masandej, gjeografikisht do të përshtrihej deri ku kapet
kombësija e pandame e vijueshme e atij populli. E në rast se në ndonji skutë
toke të këtij shteti gjinden të shartuem elemente të huej, aty vullneti i
popullit do të vertetohej nëpërmjet të nji plebishiti, mandej liria e tij do të
jetë e dorëzanueme dhe e sigurueme siç duhet dhe sa duhet.
Simbas këtyne parimeve, asht punë e arsyeshme që
shteti shqiptar të përshtrihet gjeografikisht deri ku mbërrin kombësia e
popullit shqiptar e vijueshme dhe e pandame prej centrit të vet. Sepse tagri i autodeçizionit
nuk asht e lidhun me individë ose me grupe të caktuem njerëzish, por me nji
“avrom” të gjithëmbarshëm prej të cilit përbahet kombi. Prandaj çdo zvoglim që i bahet tokës së
Shqipnisë, i pambështetun mbi këto parime, do me thanë se ai i bahet dhunshëm
dhe me të padrejtë.
Por në bazë të cilit kriter ka për të mujt me u caktue
të përshtrimit e kombësisë shqiptare? Mbas gjuhës, i vetëm ky në këtë rast asht
kriteri ma i patundshëm dhe që nuk mund të lihet kurrsesi mbas dore. Populli
shqiptar flet nji gjuhë krejt të veten që, tuj lanë mënjanë transformimet e
natyrshme të elementëve të cilëve nuk i ka pshtue asnji gjuhë tjetër deri më
sot, kurrfare nuk mund të unjisohet me gjuhë të tjera keltike, latine,
gjermanike, sllave ose helenike, me përjashtim ku puqet me to me rranjë të
bashkueme indo-gjermane. Prej këtej pra rrjedh që që të gjithë ata që e
flasin këtë gjuhë, kanë një kombësi krejt më vete e krejt të ndame prej asaj të
kombeve të tjera të Europës. Sepse nuk ma merr mendja që nji tjetër popull
i gjallë i Europës t’ia ketë imponuar shqiptarit nji gjuhë që dhe as nji tjetër
popull europian mos ta ketë folë. Për ma tepër, nji gjuhë e dekun, nuk
i imponohet nji populli mbarë. Por as populli shqiptar
nuk ka mujt me ia tatue popujve të tjerë gjuhën e vet.
Gjuha tatohet ose me forcë të
armëve, ose me forcën e kulturës e të qytetnimit. Por si prej njanës, si prej tjetrës pikpamje,
shqiptari nuk ka qenë ma i fortë se popujt që ka përbri. Prandej nuk ka si të
mohohet se të gjithë ata që flasin shqip, janë të kombësisë shqiptare. E për këtë arsye, shteti sqiptar, duhet të
përshtrihet gjeografikisht deri ku përfshin gjuha shqipe. Tuj pasë caktue
këto parime ose kritere, të shohim tash se cilët do të jenë kufijt gjeografikë
të shtetit shqiptar. Por, per me u diftue krejt të papajamajtshëm në këtë
çashtje plot me gënjeshtra si dhe aq pahijshëm shoshitë prej armiqve, këtu unë
due me ia lanë fjalën, Zotni, shkrimtarit tuej të sipërpërmendun, z. Rene Pinon
i cili ka qenë në Shqipni dhe e ka pa vetë me sy tuj e prekë vetë me dorë se
kush mundet me pasë arsye mbi këtë çeshtje.
Zotni Pinon pra, në artikullin që
prumë prej “Revue des deux mondes”, tuj folë mbi kufijt e Shqipnisë, thotë: “Prej fushave të Vardarit e deri në
Adriatik, prej Thesalisë e deri në Mal të Zi, zot toke asht shqiptari, në daç
sepse ky hyni këtu mbrendë ma i pari, në daç sepse ky ndolli ma i forti”.
E
tanë krahina e Kosovës e cila prej Konferencës së Londonit (1913) i qe lëshue
Serbisë, dhe mbarë Çamëria, “Epiri
i Nordit”, të cilin e lakmon aq shumë Greqia, janë të banueme kryekëput prej
shqiptarësh dhe prandaj e drejta e lypë që të numrohen me shtet shqiptar.
“
Dhe mos të mendohet se zotni Pinon asht shty tepër me këto fjalë, sepse e
vërteta e këtyne fjalëve duket çiltas edhe prej
statistikave të cilat qysh prej vitit 1909 e tektej, janë ba përmbi
proporcione etnologjike të popullsisë së Shqipnisë. Prej këtyne statistikave zyrtare del në shesh se në krahinat e
lëshueme prej Konferencës së Londonit serbëve dhe grekëve, të paktën, 80
përqind të popullsisë janë thjesht shqiptare. Serbt na thonë se banorët e
Kosovës me prejardhje janë të gjithë sllav, por, gjithnji siç thonë ata,
përdhuni dhe me kohë janë çoroditë tuj u kthye në shqiptarë. Këtë fjalë e thonë
edhe grekët për banorët e Epirit të nordit. Por ata nuk thonë të vërtetën
sepse, po të ishte e njimendët se banorët e Kosovës janë sllavë dhe ata të
Epirit të nordit grek, atëherë serbia nuk do të kishte mbytë e gri deri më sot
afro dyqind mijë vetë në Kosovë dhe Greqia nuk do të kishte djegë ma se treqind
e gjashtëdhjetë katunde në Epir të nordit tuj e kryqëzue gjinden përsëgjalli,
posë atyne pesëdhjetë mijë vetave që i kanë vra dhe i kanë lanë me dekë prej
urie dhe sikletit.
Popujt e qytetnuem munden, po, në
furinë e nji kryengritjeje me vra në trathti mbretënt e mbretneshat e veta e me
i dhunue trupat e tyne mbas vdekjes, por nuk mbrrijnë kurrë me gri - e në
ç’mënyrë mandej! - me qindra e mijëra vëllazën “bashkëqytetarë” të vet. Qyshse
serbt kanë vra me qindra mijëra njerëz në Kosovë, dhe grekët kanë djegë qindra
e qindra katunde në Epir të nordit, dëshmon qartë se as banorët e Kosovës nuk
duhet të kenë qenë serb, as ata të Epirit të nordit nuk kanë qenë grek.
Jo jo, Zotni të
nderuem! Janë vra gjindja me qindra mijëra në Kosovë dhe janë djegë me qindra e
qindra katunde të Epirit të nordit për të vetmen arsye se grekët e serbët duen
me e shue farën shqiptare në ato krahina për me mujt me i thanë mandej
Konferencës së Paqes se atje nuk ka shqiptarë. Oh, sa arsye ka pasë ai i moçmi kur ka thanë: “Ubi solitudinem faciunt,
pacem appellant.” Pra, sa ta kenë shkretnue vendin, do të venë mandej paqen.
Por për me i forcue ma tepër fjalët e z. Rene Pinon mbi kufijt e Shqipnisë,
këtu due me ju përmendë se çka shkruente
mbi këtë çashtje Lordi Fritznaurice, mis i Komisjonit të Rumelisë Lindore, mbi
Foreign Office e që masandej qe botue në nji Libër Bleu (në diplomaci -
asnjanës) të vjetës 1880. Ai shkruen: “Për me folë se shka asht kombi shqiptar,
i bie me u përshtri edhe mbrenda kufijve të Serbisë e të Malit te Zi. Krahina e
Kosovës, shka merr prej Mitrovice e poshtë, asht krejt shqiptare dhe ka vetëm
nji skundill fort të vogël serb. Statistikat bullgare e greke, mbi të cilat
qeveritë e Sofjes e të Athinës themelojnë pretendimet e veta mbi Monastir, Ohër
e Korçë, janë mbështetë në rrena e leni ma ato pretendime të Greqisë që janë ba
pa kurrfarë turpi.”
Qe pra, Zotni, se deri ku duhet
të përshtrihet Shqipnia e ç’kufij duhet të ketë shteti shqiptar. Mbas dëshmisë së këti diplomati ingliz në za,
Konferenca e Paqes kishte me ba nji paudhni të përgjakshme po nuk e nxuer e nuk
ia ktheu Shqipnisë ato tokë të cilat Konferenca e Londonit, kundra çdo gjyqi e
drejtësie, në vitin 1913 ia shkëputi Shqipnisë për me ia lëshue grekëve dhe
serbve.
Tuj ju falë nderit me gjithë zemër për mirësi që keni dashtë me më dëftue
në këtë rasë, do ta mbyll këtë ligjeratë të përvujtë me ato fjalë që me 24
nandor 1880 thonte në Parlamentin italian Madero Savini kur Europa pat çue
anijet e veta përpara Ulqinit për me e ngushtue Turkinë që me ia lëshue Malit
të Zi tokët e Shqipisë. E qe çka foli në atë rasë deputeti italian: “Pse francezve nuk u mbushet mendja me heqë
dorë nga Alsace-Loren? Pse nuk do të guxojshit ju, deputetë italianë, me heqë
dorë prej viseve italiane që gjinden nën Austri ? Pse i keni dalë zot Greqisë
kundra Turqisë në Kongresin e Berlinit ? Vetëm mbështetun në parimin e
kombësisë! E pra, kujtoj unë, se, për
me qenë burra fjale, ne na duhet me thanë edhe për Shqipni ato çka thamë edhe
për të tjerë në Paris, Romë, Athinë, Varshavë... Në mos paça harrue,
siç kam ndi prej profesorëve të mij, Grotius ka pasë thanë se tashma asht ba si
zanat me ua shndrrue zotin popujve. Por përkundrazi, Jan-Jacques Rousseau
gërthet: “Anì, ndërrojani zotat, por të paktën pyetini këto bagëti njerëzore që quhen
popull !”