E NJOHA SHQIPERINE TE MBYTUR NE GJAK
Një popull "nobel"
Trimëria
e shqiptarëve nuk njeh kufi. Ata e përballojnë vdekjen dhe torturën pa
asnjë hezitim. Fjala e tyre një herë e dhënë është më e shenjtë se
betimi i dhënë te popujt e qytetëruar. Mikpritja e tyre s’ka të
krahasuar. Ajo nuk pushon deri sa të mos ngelë gjë për të ndarë e për të
dhënë.
“L’Albania”, Zvicër, Nr. 7 16.12.1915
Ai u njoh me çështjen shqiptare dhe e përkrahu Shqipërinë në periudhën më të zezë të historisë së saj, në vitin e kobshëm 1913. Erdhi për herë të parë në Shqipëri, në Vlorë, i thirrur nga miku dhe bashkëpatrioti i tij Dankon për të parë me sytë e vetë krimet çnjerëzore që kishin bërë shovinistët grekë kundër popullsisë së pambrojtur shqiptare. Pa fëmijë, gra e pleq të masakruar rrugëve dhe mbi 100.000 refugjatë shqiptarë nga krahinat jugore mbledhur në ullishtat e Vlorës. Këto krime të paimagjinueshme e revoltuan dhe e drithëruan shpirtin njerëzor e demokrat të Uilliamsit. Pas kësaj ai u kthye menjëherë në Athinë, ku mori takim me zyrtarët më të lartë qeveritarë të Athinës, duke protestuar ashpër, njoftoi qeverinë e tij në Amerikë dhe që nga ai çast nuk e ndërpreu veprimtarinë e tij në mbrojtje të Shqipërisë. I ngarkuar me cilësinë e vëzhguesit të qeverisë amerikane në Komisionin Ndërkombëtar për ndarjen e Kufijve të Shqipërisë, Uilliamsi ngriti zërin dhe protestoi ndaj planeve për copëtimin e Shqipërisë, duke thënë fjalën e vet me kompetencë si në mbledhje të ndryshme, edhe në shtypin e kohës që gazetat dhe revistat amerikane, greke dhe angleze, si dhe në shtypin shqiptar në Shqipëri dhe në atë të diasporës.
Qëndrimi i Uilliamsit nuk i pëlqeu Europës dhe bënë ç’ishte e mundur për ta hequr qafe, duke e akuzuar se kishte thyer normat protokollare, nga që i kishte tërhequr vërejtjen qeverisë greke për masakrat në Shqipëri, duke mos e pasur këtë të drejtë si diplomat pa marrë më parë autorizimin e qeverisë së vet. Prof. G.F. Williams, si njeri me karakter dhe dinjitet, siç deklaron vetë, dha dorëheqjen nga karriera diplomatike me këto fjalë të shkruara me dorën e vet:
“Dukej një detyrë njerëzore, sheshazi për të shkye maskën që mbulonte diplomacinë europiane dhe për të ekspozuar fytyrën e saj, të luere me gjak patriotësh dhe shikimin e dobët të saj mbi dëshirat e zjarrta për liri të një race të fortë. U ktheva në Athinë dhe mbasi qeshë i shtrënguar, e tregova këtë panjerëzi dhe këtë padrejtësi të fuqive europiane dhe dhashë dorëheqjen si ministër i Amerikës në Greqi dhe në Mal të Zi, sikurse patjetër qesh i shtrënguar ta bënja. Drejtësia dhe e vërteta nuk janë mbrojtje në sallat e diplomacisë”.
Mbas këtij veprimi, Uilliamsi iu kushtua tërësisht çështjes shqiptare. Duke qenë dhe mik personal dhe i adhuruar i Presidentit Wilson, ai mundi që të sensibilizojë opinionin amerikan në mbrojtjen e çështjes shqiptare me motive fisnike tepër humane: “Me ndihmu një njeri është një bamirësi, me liru një popull nga zgjedha është një bamirësi e pavdekshme”.
Libri “Shqiptarët” është një ekstrakt i historisë shqiptare. U botua fillimisht në një revistë të kohës që më 1914-1915 dhe më 1919 si libër i veçantë. Derisa arriti në atë veprimtari, Uilliamsi u angazhua gjithashtu në një sërë mitingjesh në SHBA. Në të parin që u mbajt më 7 nëntor 1915, krahas shumë amerikanëve dhe shqiptarëve, midis të cilëve juristi Asa French, zonja dhe zoti Kenedi, të shquarit Fan Noli, Kristo Dako e Parashqevi Qirjazi ishte edhe G. F. Williams. Në fund të mitingut ai lexoi edhe rezolutën për mbrojtjen e çështjes shqiptare, botuar në anglisht dhe shqip.
Vepra e këtij miku të vërtetë të Shqipërisë gjithë kohën ka pasur dhe ka ruajtur vlerën e saj, por ajo ka një vlerë të jashtëzakonshme sot, kur çështja kosovare dhe çështja çame kanë dalë në evidencë dhe kërkojnë zgjidhje të drejtë dhe sa më të shpejtë, ndërkohë Europa, atë që gatoi mbrapsht tetëdhjetë vjet më parë, ka shansin tani ta rregullojë, duke larë kështu fajet e saj. Ndërkohë që Amerika jo vetëm me diplomatin Williams, por edhe me anë të vetë ish- presidentit Wilson e ka thënë fjalën e vet, që më se treçerek shekulli më parë, duhet ta thotë përsëri me forcë dhe përfundimisht. Çështja shqiptare duhet zgjidhur drejt, kombi dhe tokat shqiptare duhet të bashkohen. Këtë mesazh na dërgon e gjithë jeta dhe vepra e G.F. Williams, e cila përshkohet fund e krye nga lufta për të mbrojtur dhe respektuar të drejtat e njeriut, të cilat po ngrihen dhe mbrohen me aq shumë forcë, kur Shqipëria dhe populli shqiptar kudo që ndodhet nuk do as më shumë se çfarë thotë Karta e Helsinkit dhe ajo e Parisit për të drejtën e kombeve për vetëvendosje dhe për të drejtat e njeriut.
Prandaj ne shqiptarët e përkujtojmë dhe i përulemi me respekt këtij miku të madh, i cili më 10 korrik pati përvjetorin e 160 të lindjes dhe më 11 korrik edhe 80-vjetorin e vdekjes.
(Në mitingun organizuar për të mbrojtur të drejtat e kombit shqiptar, Boston, 7 Nëntor 1915)
Shqiptarët trashëgojnë pamundësinë për t’i fyer në nder. Kjo është
një praktikë e përjashtuar, sepse po i fyeve do të përballosh në mënyrë
të detyruar larjen e hesapeve me gjak.
Bajroni i ka bërë homazhe kësaj race shqiptare pse e njohu
personalisht dhe jetoi midis këtij populli. Respekti për moshën është
një nga karakteristikat e shqiptarëve. Ata janë korrektë, të dashur
kundrejt tjetrit dhe reciprokisht të sjellshëm. Në momentet më të rënda
ata janë plot respekt për superiorët e tyre. Ata zbatojnë urdhrin e
tyre me saktësinë më të madhe. Fjalët e tyre dhe sjellja e tyre
shoqërohen nga dinjiteti.
Siç kemi thënë më përpara, një fyerje ndaj tyre riparohet në mënyrë
shumë të tmerrshme. Nuk lejojnë servilizmin, lajkatarinë ose
mosobligimin në një punë që jepet fjala. Mikpritja gjen shprehjen më
kuptimplotë në Shqipëri. Një fyerje që i bëhet një mysafiri kap jo vetëm
të zotin e shtëpisë, por gjithë fisin. Ai që vret mysafirin dënohet
nga fisi dhe vdekja e tij është e paevitueshme.
Shqiptarët janë të fuqishëm. Gegët e Veriut janë më të lartë në trup
se sa toskët e Jugut. Ata janë gjithashtu më të rëndë, më kokëfortë dhe
më këmbëngulës. Një shkrimtar kur flet për malësorët shqiptarë i
krahason ata me drerët e malit që hipin në shkëmbinjtë më të thepisur
dhe ecin nëpër ta, pa pasur frikën e rënies nëpër humnerat më të
llahtarshme dhe asnjë i gjallë s’mund të futet atje pa ekspozuar humbjen
e jetës. Besa ose fjala e nderit për shqiptarin është institucion i
shenjtë. Një fjalë e dhënë, pa e detyruar tjetrin, e shoqëruar me besë,
duhet të respektohet me çdo kusht dhe s’merret parasysh asnjë rrethanë.
Një udhëtar i pajisur me besë gëzon mbrojtjen e të gjithëve, ai është i
shenjtëruar.
* * * * *
Virtytet e femrës shqiptare janë unikale në botë. Kurvëria dhe
tradhtia bashkëshortore ndëshkohen me vdekje. Në asnjë vend të botës një
femër nuk gjendet në një siguri e mbrojtje më të madhe se sa në
Shqipëri.
Ai që vret një grua dënohet me dënimin kapital. Femra në Shqipëri
punon në shtëpi, por ajo është trajtuar me respekt dhe zë në shoqëri një
vend më të nderuar se në vendet e Lindjes. Një shqiptare mund të
udhëtojë nga një vend në tjetrin, në një siguri të plotë.
… Nënësia është shumë e nderuar dhe kurorëzon fisnikërisht jetën e
femrës. Dashuria dhe bukuria luajnë një rol të vogël. Konsiderata për
një femër rritet në përjetim me numrin e fëmijëve që ka.
* * * * *
Që të kemi një paqe komplete duhet të formohet një Shqipëri Autonome
që të zotërojë lirinë në mënyrë më të plotë. Shqipëria nuk mund të
ndahet midis fqinjëve, ashtu siç nuk mund të ndahet çdo vend i Europës.
Europa tashmë e ka krijuar Shqipërinë e pavarur dhe s’duhet të hedhë
poshtë pemët e saja, prandaj ajo duhet ta mbështetë atë. Një Shqipëri e
formuar mbi një plan federativ mund të jetë një kërcënim për planin e
Ballkanit. Ajo s’mund të ketë marinë që të alarmojë Italinë ose
Austrinë në Adriatik. Ndërtimi i rrugëve të hekurta dhe përmirësimi i
porteve të Shqipërisë do t’i japin Serbisë një dalje në det, në Mesdhe.
Ky rezultat mund të arrihet më me lehtësi në marrëveshje tregtare,
miqësore edhe paqësore se sa me tentativë pushtimi. Një Shqipëri e
pavarur do të inaugurojë një erë të re, duke zhvilluar normalisht dhe
duke fituar prosperitetin për të cilin ajo ka të drejtë. Shqipëria do
të zëvendësojë me rrugë të përshtatshme ato rrugë të këqija që ka sot.
Ajo do të kthejë fshatrat në qytete dhe këto qytete do t’i kthejë në
qytete të lulëzuara.
Shqiptarët nuk kanë vetëm të drejtë t’i kërkojnë Europës drejtësi,
por t’i kërkojnë asaj edhe dëmshpërblim. Europa e krishterë është e
përgjegjshme për robërinë dhe varfërinë e popullit shqiptar. Unë mund të
dëshmoj që me gjithë protestat e mija, Europa e krishterë është shkaku
i eksodit të dhimbshëm të 100.000 fshatarëve që duhet t’i linin vatrat
dhe pasurinë e tyre dhe të vinin si refugjatë në Vlorë ku ata do të
vdisnin nga uria dhe sëmundjet, pa numëruar ata që janë pa ndihmë dhe
mbështetje.
* * * * *
Të krishterët europianë duhet të punojnë për të lehtësuar mizerjen
nga skllavëria e pamerituar e shqiptarëve. Shtetet e Bashkuara që kanë
fatin të kenë një qeveri që qeveris një shtet të lirë, i dalë nga
vullneti i popullit sovran, qeveri që përpiqet nga dita në ditë që të
sigurojë përparimin, lulëzimin dhe që ka dhënë mbi të gjitha dashurinë
për të ardhmen, Shteteve të Bashkuara i bije për detyrë t’i rrethojë
shqiptarët me këtë vëllazërim, me këtë dashuri njerëzore që s’e kanë
njohur deri tani.
Kundër gjithë gënjeshtrave dhe akuzave se shqiptarët janë egërsira
unë citoj fjalët e Eriksonit, këshilltar amerikan, që ata e kanë dashur
dhe e duan, pse ai ka punuar e jetuar midis tyre. “Nuk ka popull më të
dëshirueshëm dhe më të dashur në gjithë Europën se Shqiptarët. Ata kanë
në të njëjtën kohë elementët e forcës, burrërinë, kurajon, të lidhura
me devotshmërinë më të butë dhe më të ligjshme!”.
Njerëzit e Shqipërisë shohin te Krishti dhe Muhamedi dy profetë që i
nderojnë si të tillë. Ç’fatkeqësi! Ata i thërrasin më kot! Si njeri e
si tjetri të ndihmojnë vendin e tyre. O Krisht! O Muhamed! Kujt t’i
drejtohen që të drejtat e tyre tashmë të njihen?
Jam i bindur se popujt që po luftojnë me aq ashpërsi, një ditë do ta përfundojnë atë, dua të them që këtij
konflikti mizor do t’i vijë fundi. Ata duhet të dëgjojnë Zotin dhe duhet
t’i sigurojë Shqipërisë lirinë.
Shpresat dhe sytë e së gjithë botës janë drejtuar drejt paqes, në
bazë të së cilës duhet të krijohet një vëllazërim dhe kooperim intim i
frymëzuar nga ndjenjat njerëzore e jo të forcës.
Kjo paqe do t’i njohë çdo race edhe çdo kombi të drejtën e
ekzistencës. Në këtë mënyrë, nuk do të jenë më të penguar, nga
barrikadat artificiale, të ngritura me vështirësi të pakapërcyeshme për
mbrojtje dhe që për to popujt duhet të sakrifikojnë kohën e tyre më të
mirë, paratë dhe shpirtin e tyre.
“L’Albania”, Zvicër, Nr. 7 16.12.1915
___________________________________________________________
U mbushën 160 vjet
nga lindja dhe 80 vjet nga vdekja e mikut të madh, atij që sakrifikoi
gjithçka për Shqipërinë dhe kombin shqiptar, Xhorxh Fred Uilliams.
Populli shqiptar me fisnikërinë, bujarinë dhe çështjen e tij të drejtë
ka bërë shumë e shumë miq të sinqertë e të nderuar. Një nga këta është
edhe Xhorxh Fred Uilliams (George Fred Williams), ish–ambasador i
Shteteve të Bashkuara të Amerikës në Greqi e në Mal të Zi. (1913-1914)Ai u njoh me çështjen shqiptare dhe e përkrahu Shqipërinë në periudhën më të zezë të historisë së saj, në vitin e kobshëm 1913. Erdhi për herë të parë në Shqipëri, në Vlorë, i thirrur nga miku dhe bashkëpatrioti i tij Dankon për të parë me sytë e vetë krimet çnjerëzore që kishin bërë shovinistët grekë kundër popullsisë së pambrojtur shqiptare. Pa fëmijë, gra e pleq të masakruar rrugëve dhe mbi 100.000 refugjatë shqiptarë nga krahinat jugore mbledhur në ullishtat e Vlorës. Këto krime të paimagjinueshme e revoltuan dhe e drithëruan shpirtin njerëzor e demokrat të Uilliamsit. Pas kësaj ai u kthye menjëherë në Athinë, ku mori takim me zyrtarët më të lartë qeveritarë të Athinës, duke protestuar ashpër, njoftoi qeverinë e tij në Amerikë dhe që nga ai çast nuk e ndërpreu veprimtarinë e tij në mbrojtje të Shqipërisë. I ngarkuar me cilësinë e vëzhguesit të qeverisë amerikane në Komisionin Ndërkombëtar për ndarjen e Kufijve të Shqipërisë, Uilliamsi ngriti zërin dhe protestoi ndaj planeve për copëtimin e Shqipërisë, duke thënë fjalën e vet me kompetencë si në mbledhje të ndryshme, edhe në shtypin e kohës që gazetat dhe revistat amerikane, greke dhe angleze, si dhe në shtypin shqiptar në Shqipëri dhe në atë të diasporës.
Qëndrimi i Uilliamsit nuk i pëlqeu Europës dhe bënë ç’ishte e mundur për ta hequr qafe, duke e akuzuar se kishte thyer normat protokollare, nga që i kishte tërhequr vërejtjen qeverisë greke për masakrat në Shqipëri, duke mos e pasur këtë të drejtë si diplomat pa marrë më parë autorizimin e qeverisë së vet. Prof. G.F. Williams, si njeri me karakter dhe dinjitet, siç deklaron vetë, dha dorëheqjen nga karriera diplomatike me këto fjalë të shkruara me dorën e vet:
“Dukej një detyrë njerëzore, sheshazi për të shkye maskën që mbulonte diplomacinë europiane dhe për të ekspozuar fytyrën e saj, të luere me gjak patriotësh dhe shikimin e dobët të saj mbi dëshirat e zjarrta për liri të një race të fortë. U ktheva në Athinë dhe mbasi qeshë i shtrënguar, e tregova këtë panjerëzi dhe këtë padrejtësi të fuqive europiane dhe dhashë dorëheqjen si ministër i Amerikës në Greqi dhe në Mal të Zi, sikurse patjetër qesh i shtrënguar ta bënja. Drejtësia dhe e vërteta nuk janë mbrojtje në sallat e diplomacisë”.
Mbas këtij veprimi, Uilliamsi iu kushtua tërësisht çështjes shqiptare. Duke qenë dhe mik personal dhe i adhuruar i Presidentit Wilson, ai mundi që të sensibilizojë opinionin amerikan në mbrojtjen e çështjes shqiptare me motive fisnike tepër humane: “Me ndihmu një njeri është një bamirësi, me liru një popull nga zgjedha është një bamirësi e pavdekshme”.
Libri “Shqiptarët” është një ekstrakt i historisë shqiptare. U botua fillimisht në një revistë të kohës që më 1914-1915 dhe më 1919 si libër i veçantë. Derisa arriti në atë veprimtari, Uilliamsi u angazhua gjithashtu në një sërë mitingjesh në SHBA. Në të parin që u mbajt më 7 nëntor 1915, krahas shumë amerikanëve dhe shqiptarëve, midis të cilëve juristi Asa French, zonja dhe zoti Kenedi, të shquarit Fan Noli, Kristo Dako e Parashqevi Qirjazi ishte edhe G. F. Williams. Në fund të mitingut ai lexoi edhe rezolutën për mbrojtjen e çështjes shqiptare, botuar në anglisht dhe shqip.
Vepra e këtij miku të vërtetë të Shqipërisë gjithë kohën ka pasur dhe ka ruajtur vlerën e saj, por ajo ka një vlerë të jashtëzakonshme sot, kur çështja kosovare dhe çështja çame kanë dalë në evidencë dhe kërkojnë zgjidhje të drejtë dhe sa më të shpejtë, ndërkohë Europa, atë që gatoi mbrapsht tetëdhjetë vjet më parë, ka shansin tani ta rregullojë, duke larë kështu fajet e saj. Ndërkohë që Amerika jo vetëm me diplomatin Williams, por edhe me anë të vetë ish- presidentit Wilson e ka thënë fjalën e vet, që më se treçerek shekulli më parë, duhet ta thotë përsëri me forcë dhe përfundimisht. Çështja shqiptare duhet zgjidhur drejt, kombi dhe tokat shqiptare duhet të bashkohen. Këtë mesazh na dërgon e gjithë jeta dhe vepra e G.F. Williams, e cila përshkohet fund e krye nga lufta për të mbrojtur dhe respektuar të drejtat e njeriut, të cilat po ngrihen dhe mbrohen me aq shumë forcë, kur Shqipëria dhe populli shqiptar kudo që ndodhet nuk do as më shumë se çfarë thotë Karta e Helsinkit dhe ajo e Parisit për të drejtën e kombeve për vetëvendosje dhe për të drejtat e njeriut.
Prandaj ne shqiptarët e përkujtojmë dhe i përulemi me respekt këtij miku të madh, i cili më 10 korrik pati përvjetorin e 160 të lindjes dhe më 11 korrik edhe 80-vjetorin e vdekjes.
… Nuk vij të flas si
mik i njerëzisë, por vij si mik dhe adhuronjës i racës shqiptare.
Dashuroj Shqipërinë, dashuroj burrat e Shqipërisë, siç dashuroj
Amerikën, siç dashuroj burrat që i kanë dhënë lirinë Amerikës.
Shqipëria do të jetë e lirë. Shqipëria i ka dhënë pesë imperatorë Romës
dhe gjaku i shqipeve ka forcuar kombet e tjerë. E lashë Shqipërinë në
vuajtje dhe të mbytur në gjak nga faji i Europës, e cila tani po lan
gjynahet e saj. Unë protestova kundër paudhësisë së Europës, kundrejt
Shqipërisë, lashë vendin tim zyrtar dhe ju siguroj, që unë besoj sa ajo
ditë që unë protestova për Shqipërinë, është dita më e lumtur e jetës
sime… Tregtia e Amerikës duhet të jetë e lirë për kombin shqiptar, që
është vëllai i kombit amerikan. Unë jam gati për çdo shërbim për lirinë
dhe shpëtimin e Shqipërisë, edhe me jetën time.
(Në mitingun organizuar për të mbrojtur të drejtat e kombit shqiptar, Boston, 7 Nëntor 1915)