30 October 2012

Në zanafillet historike të arsimit tonë në trevat veriore - nga Kolec Çefa

Në zanafillet historike të arsimit tonë në trevat veriore deri në shek. XVIII (1)

nga Kolec Ҫefa
Një popull me rra

jë të vjetra në trollin e vet etnik, me histori, tradita dhe me bashkëjetesë greke e romake, me krishtenim apostullik, nuk ka si mos me pasë zanafillë të vjeter arsimore. Nëse e verteta frymëzon mençurinë, nëse e drejta i tregon udhën paanësisë, nëse ndergjegjja kjartëson ndjenjat latente e të turbullta, atëherë duhet të thomi, kur të flasim per gjurmët e vazhdimsisë iliro-shqiptare, krahas gjurmëve gjuhësore, gjeografike, historike etj., të flasim edhe per Krishtenimin si gjurmë fetare, me vlerë autoktonie, me tradita kulture, e me këte edhe per zanafillen e kahershme arsimore, që ndihmoi në ruejtjen e gjuhës, në mbajtjen gjallë të ndjenjes kombtare e forcimin e identitetit  kombtar. Historianët fetarë per shekujt e parë e historianët medievistë të permendun, si Shuflay, Taloci, Jireçeku, dokumentacioni i Vatikanit, misionarët e derguem në vendin tonë e relacionet e prelatëve tanë, materialet arkivore nga ma të ndryshmet, pohojnë bashkarisht, pa mëdyshje, e shumë qartë, se ilirët perqafuen Krishtenimin, madje një Krishtenim të organizuem, që në shekullin e parë. Dhe këte na e vertetojnë Ipeshkvia e Durrësit, shek. I e pastaj me radhë ipeshkvijtë e Shkodrës, Lezhes, Tivarit, Pultit, Drishtit, etj., etj. Jireçek: “…Historia e ipeshkvive të Durrësit dhe të Shkodres mund të ndiqet pa prerë që nga shekujt e parë…”. Kështu, Katolicizmi nuk asht fe e imponueme nga pushtuesit, siç pohonte me të madhe diktatura, madje per tre shekujt e parë e persekutueme nga pushtuesit.
Pra, shqiptarët e sotem e trashiguen krishtenimin drejtperdrejtë nga paraardhësit tanë ilirë.
Njoftimi i Brokardit se shqiptarët “Perdorin në librat e tyne shkronja latine, perfaqsimi dinjitoz yni në kulturën e Rilindjes Europiane, shekujt XV-XVI, Gazullorët, Beçikemi, L.Tomeo, M. Maruli etj., kronikat “in vernacula lingua” që permendë Bardheci e shkrimtarët e letersisë sonë të vjeter, të shekujve XVI-XVII, Relacionet e prelatëve tanë, mbi gjendjen e Shqipërisë Veriore dhe të Mesme në shekullin XVII, (1610-1650), etj. nuk ka sesi mos të bajnë me mendue se këta lavrues të dijes, këta patriotë eruditë, nuk i kanë ushqye ndjenjat, dëshirat e mësimet e para pranë klerit vendas, dhe se pastaj duhet të kenë kontribue vetë ata në këte drejtim. Per dëshmi po permendim pohimin e Budit, i cili filloi mësimet e para te prelatët shqiptarë: “…pranë të cilëve jam marrë me studimin e këtyne pak ditunive deri në moshën 21-vjeçare”.
Kisha e shkolla kanë qenë të lidhuna pazgjidhshmënisht. Kisha nuk ka të ardhme pa kler e kleri nuk formohet pa shkollë. Dihet që kleri ka qenë nismëtar per hapjen e shkollave, në forma të ndryshme, jo vetem në Shqipni, por edhe në Europë.
Shkrimi i gjuhës sonë, botimi i librave në gjuhën tonë dhe hapja e shkollave shqipe të organizueme nuk e kanë thanë ende fjalën e tyne të fundit, kanë parahistorinë e tyne, mandej edhe historinë e tyne, që na japin detyrën të studiojmë mirë e të kerkojmë fjalën e tyne në literaturen e botueme nga vetë misionarët, gjithashtu të kerkojmë atë fjalë ndër arkivat e hueja. Lidhun me parahistorine e shkollës shqipe, mjafton të permendim Urdhnat fetarë të ardhun në vendin tonë gjatë mesjetës, si: benediktinët, domenikanët, françeskanët, bazilianët etj. Monastiret e themelueme në Europë në shekullin IV-XII dhe jo vonë edhe në trevat shqiptare, në ato kohë të mugta, kanë pasë një traditë kulture e arsimore me shkollat kishtare, famullitare, shkollat e monastireve, shkollat popullore etj. me formim fetar, por jo pa arsimim të nevojshem laik, madje in vernacula lingua, me bibliotekat e tyne, me kopjime librash të vjeter, me ruejtje dorëshkrimesh e arkivime etj., pa u ndalë te artet, si: ndertimi i kishave, zbukurimi me piktura, skulpturat e shejtenve etj. që i dhanë hov, kudo në Europë, kulturës e murgjit u banë “baballarët e qytetnimit europian”. Ҫabej: “Këtyre rrethanave u shtohet edhe puna e qëndrimit të benediktinëve e të domenikanëve në Shqipëri në periudhën paraturke, dy urdhëra fetarë që kanë themeluar vatra kulture e shkrimi kudo që kanë shkuar”.1. Shto edhe bazilianët, bogumilët etj. e sidomos françeskanët, kuvendet e të cilëve u banë qendra arsimi shqiptar e kulture prendimore. Të lexojmë Talocin: “Françeskanët qenë e vetmja rezervë e okcidentit që qëndroi në Shqipnì edhe atëherë kur interesa e Europës per këto vise mêni krejt 2)…”
Dhe vazhdoni Kadarenë: “Dhe ne kemi detyrën morale që ta dëgjojmë zërin e tyre dhe të nxjerrim mësime të mëdha prej këtij zëri, pavarësisht se çfarë zanafille fetare e kulturore kemi. Atje ne bashkohemi të gjithë”.
Studimi i këtyne Urdhnave në vendin tonë nuk asht ezaurue, mbetet detyrë, e materialet ekzistojnë nder arkiva ende të paesplorueme, e të pastudiueme, por edhe nder shkrime të kalueme e të panjohuna per disa autorë. Këtej, shpesh nuk dalim në burim të vertetë, por vlerësojmë autorë persëritës e sterpërsëritës.
Vatikani, Propaganda Fide, Kolegjet e Fermos, e Ilirikut etj. pergatiten kuadro klerikë, të cilët, të kthyem në vendin e vet, u banë mësues, predikues e lavrues edhe të gjuhës shqipe.Në mënyrë të veçantë interesohej propaganda Fide (1622) që donte të pengonte konvertimin e popullit. Persëri 1748 Propaganda  ndermori një nismë organizuese: Kërkoi të hapej shkollë në çdo rezidencë ipeshkvnore në formë seminari ku të jetojshin mësues e nxanës bashkë e të mësojshin veç shkrim e lexim, edhe latinisht, italisht, teologji morale. Ipeshkvijt, famullitarët, misionarët e morën persiper shkollimin e klerikëve të ardhshem e të nxanësve shqiptarë. Në famullitë a selitë ipeshkvnore, zakonisht, caktojshin një dhomë per shkollë. Vertetë, per pergatitjen e priftenve, por mësojshin shumë nxanës, të cilët nuk baheshin të gjithë meshtarë, mandej studimi i gjuhëve të hueja ndihmon edhe gjuhën amtare. Kështu, permendim Budin që i drejtohet nxanësit të vet: “Pse nuk e thua mbë gjuhën tande që e kupton ma mirë”, “Zoti nuk i ndigjon uratat e atyne që luten në gjuhë të huej, perpa kuptue veshtrimin e fjalëve që thotë”, apo Imzot Dodmasej që mbajti me shpenzime të veta disa nxanës, me ushqim, fjetje, veshmbathje; po kështu Kazazi, po kështu edhe shumë tjerë. Të dhana për këto shkolla na i kanë lanë me shkrim shpesh vetë mësuesit a drejtorët e atyne shkollave, relatorët, vizitatorët. Por mosthellimi a mos dashja per t’u thellue, diku edhe mungesa e materialeve, (sidomos ata të shekullit XVII), diku indoktrinimi a cenzura na kanë çue në perfundime të gabueme.
Prelatët vendas e misionarët e huej u lëshojnë urdhna famullitarëve t’u mësojnë fëmijëve shkrim e këndim.
“Pjeter Mazreku e Frang Bardhi, shkruen Zamputi, nuk lanë rasë me kalue pa folë gjanë e gjatë per vetitë fizike dhe intelektuale të shqiptarëve dhe per nevojen t’u vihet atyne në ndihmë sidomos me themelimin e shkollave në vend dhe me themelimin e kolegjeve per ta n’Itali”. “Kombi shqiptar asht ma i mjeri e ma i braktisuni ndër të gjitha kombet që janë në Europë…po vuejnë mjerisht dhe po bien perditë, sepse janë pa shkolla, pa kolegje e pa asnji ndihmë shpirtnore” 3). Gjon Koles i propozon, më 1625,  të ndertohen dy shkolla në vend me nga 10-12 nxanës secila, per t’i pregatitë mandej per kolegjen e Loretos. Këto shkolla të hapeshin njena në shtëpinë e ipeshkvit, tjetra në një vend tjeter dhe, mbasi të mësojnë, do të baheshin mësues per të tjerë, me u mësue fëmijëve shkrim e këndim dhe disave gramatikë. Ip. Anton Babi, 1704, “Të mësojnë çdo të diel e ditë festash Doktrinën e krishterë dhe atë që shkruhet në “Doktrinën e vogël të shtypur në shqip”. Dhe të gjitha këto i urdhërojmë nën peshen e pezullimit të detyrës. Diku kercnohen edhe zhveshjen si klerik.
Dy dokumenta sinjifikativë që dihen 4.).
(Vijon)