PROF. DR. KLARA KODRA. VEPRAT DUHEN GJYKUAR NË KUADRIN E KOHËS (PËR LETRËN E HAPUR TË N. JORGAQIT KADARESË)
Debati i ndezur në shtyp ditët e fundit lidhur me letrën e hapur
që i drejtoi N.Jorgaqi Kadaresë prek disa pika nevralgjike në
vlerësimin e letërsisë shqiptare nga kritikët dhe studiuesit: analizën
objektive të rrethanave historike në të cilat janë shkruar veprat
letrare (që edhe strukturalisti Markeze i pranon si “strukturë
historike” përbërëse të veprës), çështjen e drejtimit të himnizuar
(dikur) dhe të anatemuar e demonizuar (tani) të realizmit socialist,
problemin e të pasurit a jo të një disidence në letërsinë shqiptare,
çështjen e “letërsisë së sirtarëve” që nuk u botua dot në kohën e
diktaturës dhe që tani i drejtohet një publiku të ri dhe ndeshet me
një tjetër “horizont pritjeje” (dhe mundësisë së mistifikimeve).
Jemi të mendimit që N.Jorgaqi u nxitua duke hedhur hipotezën e një
mistifikimi lidhur me kohën ku u shkrua “Mjegullat e Tiranës” (që
vendoset prej tij më 2012 dhe jo më 1958); gjithsesi kjo çështje
mund të zgjidhet nëpërmjet ekspertizave të ndryshme.
Po mendojmë gjithashtu se Jorgaqi ka pasur të drejtë të
kundërshtojë gjykimin nënvleftësues (që niset nga kriteret e sotme)
që Kadareja jep (pa e përmendur si titull) për novelën e tij
“Dashuria e Mimozës” e shkruar pikërisht në kohën kur letërsia e
ideologjizuar dhe, në shumicën e rasteve, mediokre e viteve 50-të u
ndesh me avangardën e shkrimtarëve të viteve 60-të që i shkaktoi
mjaft të çara mburojës zyrtare të rregullave të “realizmit
socialist”. Kjo vepër e Jorgaqit – lirike dhe e freskët (ndonëse
vetë shkrimtari e kapërcen estetikisht në vitet e mëvonshme) është e
lidhur pikërisht me fillimet e “disidencës estetike”, me orvatjen e
krijuesve për të marrë kalanë e letërsisë “nga brenda”, duke futur
në mënyrë të fshehtë në të elemente të realizmit dhe të
modernizmit.
Në fakt kjo novelë vinte në qendër me guxim temën e dashurisë që
në atë kohë shihej si dytësore në krahasim me temat “e mëdha” të
luftës apo ndërtimit të vendit, thyente me guxim skemën e “fundit të
lumtur”, duke pohuar, në përputhje me realitetin, se mendësia
patriarkale ishte ende shumë e fortë; krijonte karaktere të besueshme
në bazë të parimeve të realizmit (jo socialist), duke u ndalur në
thelbin social dhe psikologjik të tyre (karakteret e kundërta të
Mimozës dhe Maries, nga të cilat i pari dallohej për një
kompleksitet; nuk ishte heroinë “pozitive”, “luftëtare e së resë”, po
zotëronte cilësi objektivisht të mira, zemërbardhësi, ndjenjë
solidariteti, aftësi për dashuri të thellë e të sinqertë dhe nga ana
tjetër edhe dobësi vullneti, paaftësi për të luftuar deri në fund,
sentimentalizëm të tepruar.
Figura e Luanit, protagonistit tjetër, nuk mishëron aspak
“heroin pozitiv” skematik të realizmit socialist: është thjesht
figura e një të riu ku ndërthuren ana racionale me botën e ndjenjave,
disi ëndërrimtar, po edhe realist; figurë që në rrafsh estetik
nuk shtjellohet deri në fund, meqenëse nuk e shohim “nga brenda” si
Mimozën, po ndriçohet vetëm në disa momente të caktuara si ditari;
figurë disi e idealizuar nga shkrimtari që dëshiron t’ia komunikojë
lexuesit simpatinë për të, por, e përsëritim, kurrsesi figurë
skematike, zëdhënëse e thjeshtë parimesh.
Prandaj, nuk përligjet në asnjë mënyrë qëndrimi skajshmërisht
kritik i Kadaresë ndaj këtij personazhi në konsideratat me të
cilat ai i paraprin romanit: “M’u duk një tmerr i vërtetë. Dhe ky
tmerr lidhej në radhë të parë, me personazhin kryesor që duhej të isha
unë vetë … duke kujtuar se më bënte nder (autori – shënimi ynë K.K.)
më kishte vënë në qendër të veprës si “hero pozitiv… Personazhi
qendror, domethënë unë vetë, isha një student që më rrinte mendja
ditë e natë se si pas mbarimit të studimeve të shkoja ku të më
dërgonte partia, për t’i shërbyer popullit. Që ia kisha bërë të
qartë të dashurës sime studente …. se mbi dashurinë ndaj popullit
s’vija asgjë, madje as atë vetë …” (“Mjegullat e Tiranës”,
Sh.B.Onufri, 2014, f. 17).
Mendojmë se (duke lënë mënjanë faktin që Kadareja, i cili si mik i
Jorgaqit, kishte ndjekur novelën qysh në lindjen e saj, s’kishte
pse priste gjysmë shekulli për t’ia shfaqur mikut të vet
pakënaqësinë për vizatimin e protagonistit) personazhi konkret i
novelës nuk i përgjigjet këtij karakterizimi: ai është një i ri
normal, me ndjenja normale, midis të cilave është edhe ëndrra për
t’i shërbyer popullit (të cilit në fakt i ka shërbyer se vjen nga
radhët e mësuesve), po edhe dashuron sinqerisht vajzën që ka
zgjedhur, i do dëfrimet e moshës së vet (madje ankohet natyrshëm për
varfërinë e vet si student, një tipar ky që s’do t’i shkonte një
“heroi pozitiv”, të prirur për sakrifica).
Jemi të mendimit se Kadareja gabon duke ia kundërvënë njera
tjetrës dy veprat me subjekt të ngjashëm që u frymëzuan nga i njëjti
episod real, “Dashurinë e Mimozës” së Jorgaqit dhe romanin e vet
“Mjegullat e Tiranës” për shkak të pjesëmarrjes së pretenduar të së
parës në veprat e “realizmit socialist” dhe shmangies së të dytës
nga ky drejtim, dallim që quhet “thelbësor” dhe “fatal” dhe duke
shprehur “mllefin” për pozitivitetin e vet “të padurueshëm’ si edhe
duke pohuar se ishte shpikur një mallkim i ri “të pafsha hero
pozitiv në një roman të realizmit socialist”! (Po aty, f. 18).
Qëndrimi i Kadaresë në këtë drejtim na duket, jo vetëm i gabuar, i skajshëm, prej kritizeri, po edhe antihistorik: ai gjykon për një vepër të fillimit të viteve 60 nga pozitat e sotme. Dhe kështu lind një paradoks: një vepër që u gjykua me “të meta ideore” nga kritika sociologjike e kohës (aq sa përkthimi i saj italisht nuk u lejua të qarkullojë), sot na dilka një vepër “konformiste” e përsosur!
Qëndrimi i Kadaresë në këtë drejtim na duket, jo vetëm i gabuar, i skajshëm, prej kritizeri, po edhe antihistorik: ai gjykon për një vepër të fillimit të viteve 60 nga pozitat e sotme. Dhe kështu lind një paradoks: një vepër që u gjykua me “të meta ideore” nga kritika sociologjike e kohës (aq sa përkthimi i saj italisht nuk u lejua të qarkullojë), sot na dilka një vepër “konformiste” e përsosur!
Nuk po themi se “Dashuria e Mimozës” ka qenë kryevepër në
rrafshin ngushtësisht estetik. Themi se ajo në atë kohë dëshmonte
për guxim nga ana e autorit që u ndesh me redaktorët dhe kritikën
konformiste të atyre viteve, që i dërgonte një mesazh rinisë së
kohës, lexuesve dhe shkrimtarëve të ardhshëm për hapje ndaj rregullave
të ngurta të një drejtimi i cili po shndërrohej në neoklasicizëm.
Këtë mesazh rinia e kohës në të cilën bënte pjesë dhe e nënshkruara,
e receptoi me entuziazëm (mbaj mend se shokët e mi gjimnazistë të
asaj kohe e lexuan veprën që në bocat e shtypit të cilat ia morën
një redaktori dhe e qarkulluan dorë më dorë në një gjendje ekzaltimi).
Mbaj mend sesi nëna ime, kritike letrare e poete, përfaqësuese e
brezit të viteve 30, shprehu menjëherë dëshirën ta përkthente
italisht këtë novelë dhe në fakt e përktheu (ndonëse përkthimit në
atë kohë iu ndalua qarkullimi).
Madje edhe sot kjo novelë – ndonëse autori i saj e ka kapërcyer
estetikisht në vepra si “Manastiri i dashurisë” apo “Na ish një herë
një dashuri” – ruan një freski që i vjen nga lirizmi dhe çiltërsia.
Dhe si e tillë u vlerësua edhe nga botuesit italianë.
“Mjegullat e Tiranës” spikat, pa dyshim, për nivel të lartë
estetik dhe dëshmon për një pjekuri të hershme estetike të
Kadaresë. Po ky roman nuk u botua. Nuk u ndesh konkretisht as me
redaktorët, as me kritikën e kohës. Autori për arsyet e veta (ideore ?
estetike ?) nuk e botoi. Vepra nuk komunikoi me publikun e atyre
viteve (pamundësi objektive? Po ndonjë vepër tjetër e Kadaresë që
thyente skemat si “Përbindshi” arriti të shohë dritë. Edhe romani i
tij i parë i botuar “Gjenerali i ushtrisë së vdekur” thyente
“horizontin e pritjes” së kohës dhe do të ngjallte debate, pa
përmendur mandej vepra vërtet disidente si: “Nëpunësi i Pallatit të
Ëndrrave” ose “Koncert në fund të dimrit”).
Kjo vepër mund të shihet nga studiuesit e letërsisë në kuadrin e
zhvillimit të Kadaresë si autor, të zigzageve në krijimtarinë e tij,
po në arenën e komunikimit me publikun hyri vonë.
Në rrafsh estetik, si vepër e realizuar, ruan aromën e vet. Në
atë kohë do të kishte thyer “horizontin e pritjes”, do të përbënte
risi.
Pra, “Mjegullat e Tiranës” mund të qëndrojë lart si dukuri
estetike, po nuk u bë fakt letrar në atë kohë siç u bë përkundrazi
“Dashuria e Mimozës”, të cilën do ta përfshinim në realizmin
kritik dhe jo në realizmin socialist.
Le t’i rikthehemi debatit në shtyp: çuditërisht Kadareja s’e ka
dhënë ende përgjigjen e vet “letrës së hapur” të kolegut të tij; në
vend të tij janë përgjigjur botuesi dhe admiruesit e tij.
Ndër artikujt e botuar më ngjan disi e skajshme indinjata e
Spartak Ngjelës, e shprehur në aforizmin “Shenjtorët nuk preken” në
artikullin e tij të botuar te “Gazeta Shqiptare” e datës 24 korrik
2014 ku afirmohen vlerat evropiane të veprës së Kadaresë, madje edhe
disidenca e tij dhe jepet mendimi se Jorgaqi “atakon” një shkrimtar
“me staturë botërore” me qëllim për t’ia zbehur vlerat veprës së
tij. Madje në këtë shkrim hidhet dyshimi se Jorgaqi përpiqet në
këtë mënyrë të mbrojë “realizmin socialist”.
Në fakt, Jorgaqi nuk ia hedh poshtë Kadaresë gjithë
krijimtarinë, po ndalet në një vepër të tij që në të vërtetë nuk i
shton shumë lavdisë së shkrimtarit, as konflikteve të tij me
diktaturën.
Jemi të mendimit që Jorgaqi kishte plotësisht të drejtë të
mbronte veprën e vet nga kritika negative e padrejtë e Kadaresë,
madje edhe vepra të tjera me vlerë të botuara në atë kohë, çka nuk
do të thotë se mbron “realizmin socialist”, po ato vlera që i
mbijetuan kohës (si i mbijetoi, ta zemë, vepra e Dantes rënies së
perandorive mesjetare apo vepra e D’Anuncios rënies së diktaturës
fashiste). Jo të gjitha veprat e shkruara në diktaturë mund të
identifikohen me “realizmin socialist”, madje vetë ky drejtim në
vende të tjera evropiane mundi të jepte vepra të nivelit të lartë,
meqenëse e keqja nuk qëndronte në vetë drejtimin, po në
degjenerimin e tij nën trysninë e partisë-shtet dhe sociologjizmin
vulgar.
N.Jorgaqi i kaloi caqet duke shfaqur dyshime për një mistifikim
nga ana e Kadaresë lidhur me romanin e fundit, duke mos pasur, as
fakte të sigurta, as argumenta të mjaftueshme (heshtja e Kadaresë për
atë roman mund të shpjegohej shumë mirë me pakënaqësinë e tij me
këtë vepër apo me vetëcensurën).
Si Kadareja ashtu edhe Jorgaqi e kanë konsoliduar tashmë vendin e
tyre në hartën e letërsisë shqiptare (ndonëse mund ta plotësojnë
ende). Gjykimin përfundimtar për ta do ta japë kritikja më e mirë
– koha.