07 December 2012

NJE FESTIVAL - SHKAK QE ENVER HOXHA TE TERRORIZONTE SHQIPËRINE !.



NJE FESTIVAL - SHKAK QE ENVER HOXHA TE TERRORIZONTE SHQIPËRINE !..

Intervistë e gazetarit tonë, Leonard Veizi, me shkrimtarin Skifter Këlliçi, në 40 -vjetorin e Festivalit të 11-të të Këngës në RTVSH ,

   22 dhjetor 1972,pra 40 vjet më parë…

Skifter Këlliçi
Në sallën e TOB-it në Tiranë fillon Festivali i 11-të i Këngës në RTVSH,një nga ngjarjet më të rëndësishme artistike, i cili  qysh nga viti 1962 zhvillohet çdo vit në Tiranë. Eshtë periudha kur në Shqipëri kanë filluar të fryjnë erëra të një liberalizmi.Në pranverë të atij viti Enver Hoxha, në bisedë më Agim Meron, sekretar i Parë i BRPSH-së, sugjeron  që të rinjve t’u krijohen  kushte më të mira për t’u zbavitur,që ata të kenë një  jetë më të larmishme,më të këndshme,me  më shumë shfaqje artistike,muzikore,sportive,të ketë më shumë botime interesante nga letërsia e huaj, më shumë filma për ta…Kryemiministri i egër Mehmet Shehu arrin deri aty sa të porosisë që televizorëve që prodhohen në UEM-in e Durrësit, të mos u mbyllet kanali  që lejon të shihen programet e huaja.Madje rekomandon që punonjësit dhe familarët e tyre  të shohin bashkërisht Festivalin e San Remos,(shkurt 1972), në ato qendra pune që kanë televizorë.Veç këtyre,Radio Tirana transmeton këngë nga Festivali Evropian,që apo kishe përfunduar, kurse  TVSH-ja ndeshje ndërkombetare  futbolli nga RAI dhe Televizioni jugosllav.Madje transmetohen edhe    Lojërat Olimpike të Mynihut të zhvilluara atë vit,ideues dhe realizues  i të cilave ishte Skifter Këlliçi. 
   Në këto rrethana ngre siparin edhe Festivali i 11-të,40 vjet pas zhvillimit të  cilit Këlliçi,na përcjell  kujtime të tij, veç të tjerash, të shtjelluara edhe në  librin “Historia e RTVSH-së (1938-1990) dhe romanin “Festivali i njëmbëdhjetë”.Kështu Skifter?
   -Eshtë plotësisht e vërtetë,ashtu siç thekson  dhe ti më sipër.Festivali i 11-të i Këngës në RTVSH,zhvilluar tamam 40 vjet më parë,(22-24 dhjetor 1972), solli në ekranin e vogël  këtë atmosferë së cilës,siç shihet, i kishte dhënë shtysë vetë diktatori Enver Hoxha.Pra, kishte këngë më të bukura, të interpretuara  nga këngëtarë të veshur po aq bukur, siç visheshin madje edhe bijtë dhe bijat e byroistëve  që i shihnim thuajse çdo ditë nëpër rrugët e Tiranës, këngë të shoqëruara nga orkestra sinfonike e RTVSH-së, e drejtuar nga Xhani Ciko,kompleksi i vogël nga  saksofonistit Gaspër Çurçia,grupi i kitaristëve nga Alfons Balliçi, nën një regji  moderne të të shquarit Mihal Luarasi dhe drejtimin e  aktorëve të njohur, Edi Luarasi dhe Bujar Kapexhiu,me  një juri në sallën e TOB-it, dhe juri të rretheve,pra ishte një shfaqje e hijshme,shëmbëllim  i festivaleve të San Remos që ishim mësuar prej vitesh ti shihnim nga ekrani i RAI-t,por jo banalizim i tyre.
  -Kënga fituese e këtij festivali, të mos gaboj, ishte ”Erdhi pranvera” e kompozorit Pjetër Gaci, kënduar nga Tonin Tërshana, me vargje të poetit Fatos Arapi?
  -Po.Në vendin e dytë u rendit kënga “Udhët e jetës”, kënduar nga Lindita Sota,kurse në vendin e tretë kënga “Kush më njeh mua”,kënduar nga këngëtarja  e njohur Ema Qazimi.Në festival morën pjesë  edhe këngëtarë  të tjerë  të njohur të asaj periudhe, si V.Zela,Sh.Merdani,J.Aliaj, L. Kondakçi,Z. Saraçi,F.Radi S.Qatiti,B. Alibali etj., të cilët kënduan këngë,  të kompozitorvë të njohur, si T.Daia,A.Krajka,A.Peçi,F.Deda.K.Laro,A.Lalo,F.Shehu,A.Xhunga,E.Shengjergji…
   -Festivali u prit mirë…
   -Po,mjaft mirë.Por kishte edhe  disa opinone kritike për fustanët e  gjatë të këngëtareve dhe  disa zbukurimeve të tyre me  bylyzykë dhe gjerdane…Përsa u përket këngëve, nuk kishte ndonjë vërejtje të rëndësishme për t’u vënë në dukje.Siç më kujtonte  pas viteve ’90-të Todi Lubonja,ish-drejtor i përgjthshëm i RTVSH-së në atë periudhë,Ramiz Alia, që e ndoqi festivalin krahas tij në sallë, pati vërejtje vetëm për  një këngëtare, së cilës fustani i gjatë nuk i rrinte mirë dhe se pas përfundimit të tij, i tha  si me shaka:”Mos ndoshta këngët e këtij festivali janë si bonbone  me sheqer që kanë brenda helm?”.Bile edhe në librin e tij me kujtime ”Jeta ime”,(2010),kur shkruan pë Festivalin e 11-të, Ramiz Alia nënvizon:”Të nesërmen bisedova me H.Kapon dhe M.Shehun dhe asnjeri nuk kishte vëretje të veçantë për të.Unë u thashë mendimin tim dhe vërejtjet që kisha për Todin .Dhe kaq.”,(faqe 242).
   -Atëherë,si e nisi Enver Hoxha sulmin ndaj Festivalit të 11-të?
  -Ashtu siç dinte të vepronte ai,kur përgatitste ndonjë plan satanik:me tepër dredhi.Në një mbledhje të Presidiumit të Kuvendit Popullor, datë 9 janar 1973, pra disa javë pas përfundimit të Festivalit të 11-të, kur po fliste për traditat kulturore të rrethit të Tepelenës,si  “kalimthi” përmendi një letër që i kishte ardhur nga një mësuese nga Fieri, e cila  kritikonte  paraqitjen e jashtme të disa njerëzve me veshje e flokë të gjatë që shiheshin në emisionet e TVSH-së.”Jo shokë,-tha ai,-këto gjëra nuk janë zyrtare,por kontrabandë”.(Enver Hoxha,Vepra e 50-të ,1986,faqe 4-5).Asnjë fjalë dhe asnjë vërejtje për Festivalin e 11-të!..Pas disa ditësh Todi Lubonja ne lexoi neve gazetarëve,këtë pjesë të fjalës së Enver Hoxhës në Presidium, na bëri vërejtje   që të kishim parasysh këtë “porosi” të vyer të “mësuesit tonë të madh” dhe çdo gjë u duk se do të shkonte në rrjedhën e saj të zakonshme.Mirëpo, më 23 janar  të vitit 1973, në gazetën ”Zëri i Rinisë” u botua një letër, shkruar nga disa të rinj nga Lushnja, të cilët kritikonin Festivalin e 11-të, për ndikime “borgjezo-revizioniste”,(vetëkuptohet e nxitur nga lart dhe pas…një muaji!?).Kjo letër u pasua nga letra të tjera dhe kështu, duke zbatuar parimin e tij demagogjik ”Ç’thotë populli, bën partia”, Enver Hoxha nisi sulmin ndaj Festivalit të11-të që do të zgjerohej dalëngadalë dhe gjithnjë me dredhi.
  -Përse ende ngadalë,aq më tepër pas  këtyre letrave që vinin nga rinia,nga populli?
  -Sepse, me sa shihej, diktatori po përpunonte skenarin e tij makabër që do ta shohim të realizuar më poshtë.Prandaj, na erdhi mirë kur më  5 shkurt të vitit 1973,Adil Çarçani, anëtar i Byrosë Politike dhe zv. kryetar i  KM, në një ceremoni të veçantë në dhomën e pritjes së TVSH-së, në prani të Agim Meros dhe shkrimtarit të shquar Ismail Kadare,miq të Todi Lubonjës,me rastin e 50-vjetorit të lindjes  së tij,doemos me pelqimin e Enver Hoxhës,e dekoroi atë me një një nga urdhërat më të lartë “për besnikëri në zbatimin e vijës së partië ”.Jo vetëm kaq,por po atë mbrëmje Todin  e uruan për këtë ngjarje tërë anëtarët e Byrosë, me përjashtim të diktatorit.Pas këtij akti as nuk na shkonte mendja për ato që do të ndodhnin më pas.
 -Eshtë fjala,për diskutimim e Enver Hoxhës në një mbledhje të  përgjithshme të komunistëve të aparatit të KQ të partisë?
   -Saktë, një mbledhje për dhënie llogari dhe zgjedhje, e mbajtur  më 15 mars të vitit 1973,ku ai sulmoi Fadil Paçramin me fjalët:”Këta shokë duan që ne të pohojmë se liberalizmi nuk qenka armiku kryesor?Kjo është teza e armiku.Ne bëjmë pyetjen:”Ju jeni me tezat e partisë, apo me tezat e armikut?”.(Enver Hoxha,Vepra 50,faqe 297,1986).Kjo pyetje,kuptohet,  i drejtohej tërthorazi edhe Todi Lubonjës.Sidoqoftë, siç më tregonte  vetë Todi gjatë  takimeve që kam pasur më të, gjithnjë pas 1990-ës,Ramiz Alia,shok i ngushtë i tij që në vitet e fëmijërisë, e kishte ftuar pas disa ditësh të bënin shetitje në malin e Dajtit, ku e kishte qetësuar,se kjo punë do të mbyllej me kaq…Mirëpo,nuk ndodhi kështu, sepse  as vetë Alia,krahu i djathëtë i Enver Hoxhës,nuk dinte se ç’përpunonte në kokë ky diktator paranojak.Kështu, pa kaluar disa ditë,Festivali i 11-të u kritikua ashpër në  një mbledhje të kompozitorëve  në LSHA-së.Pastaj erdhi radha e  një  mbledhjeje e të gjithë komunistëve të RTVSH-së, ku i deleguari i KQ i porositi ata  që gjatë diskutimeve të kritikonin vetëm Todi Lubonjën  për pikëpamjet e tij liberale që kishin nxjerrë kokë, sidomos gjatë Festivalit të 11-të, dhe jo Nefo Myftiun, të shoqen e Manush Myftiut,që ishte anëtar i Byrosë Politike dhe sekretar i parë i Komitetit të Partisë së Rrethit të Tiranës, në një kohë që Festivalin e 11-të e kishte oganizuar ajo, si drejtoreshë e Radio Tiranës.(Me këtë, rast  dua të vë në dukje  se Nefo Myftiu ishte një intelektuale e kulturuar,  e matur,fisnike, që, ashtu si Todi Lubonja, kërkonte nga ne,gazetarët, t’u hapnim  horizonte të reja programeve radifonike).Si pasojë, komunistët e RTVSH-së u detyruan të kritikonin vetëm Todi Lubonjën që nuk kishte zbatuar orientimet e partisë duke e kthyer RTVSH-në një qendër zbavitëse dhe jo ideopolitike.Një mbledhje tillë ku kam qenë i pranishëm edhe unë, u zhvillua  në fillim të prillit të atij viti edhe me punonjësit e Televizionit,në të cilën Todi Lubonja përsëri  u kritikua ashpër për gabimet  tij ideore.Pas disa ditësh ai u shkarkua dhe vendin e tij e zuri Thanas Nano, i cili në janar të vitit 1972, me vendim të Byrosë Politike,pra dhe të vetë diktatorit ishte larguar nga drejtimi i RTVSH-së,për pikëpamje konsevatore dhe dogmatike.
  -Pra, Enver Hoxha zëvendësonte  një liberal me një konservator, kur i kritikonte të dyja,veçanërsisht konservatorizmin?
   -Pikërisht ashtu.Askush nuk priste kthimin e Thanas Nanos në krye të RTVSH-së.Në librin e tij “Dera e prapme e shtypit”( 1995) publicisti i njohur Marash Hajati,që në vitet 70-të ishte instruktor në Drejtorinë e Shtypit të KQ, lidhur më përpjekjet për të gjetur një kandidat që do të zëvendësonte Todi Lubonjën, shkruan:”Materiali i plotësuar  me një numër kandidatësh ku reshtoheshin emra personalitesh, si anëtarë të KQ, të qeverisë, titullarë dikasteresh  etj., iu paraqit E. Hoxhës,i cili mbasi e studioi me kujdes, bëri afërësisht këtë shënim mbi materialin:”Në RTVSH  të kthenet Thanasi.Në  fushën profesionale mangësi mund të kemi,ama proçkat e Todit nuk do t’i bëjë.”,(faqe 81e veprës së mësipërme ).Komenti më duket i tepërt.
  -Pastaj  Enver Hoxha nisi valën e spastrimeve dhe dënimeve…
  -Po,Todi Lubonja u transferua drejtor i Ndërmarrjes Komunale në Lezhë,Fadil Paçrami, drejtor i një miniere në veri të Shqipërisë,Nefo Myftiu zv. drejtoreshë e një ndërmarrjeje prodhimi në Tiranë,regjisori  Mihal Luarasi në një kantier ndërtimi në Ballsh.Pastaj në Plenumin  e  4-t të KQ,  që u mbajt në qershor të vitit 1973, E.Hoxha përjashtoi nga KQ dhe partia Fadilin dhe Todin, të cilin e quajti madje “deviator të djathtë që ka përkrahur pikëpamje të theksuara liberale dhe oportuniste, shije estetike moderniste,që u orvat t’i jepte Radiotelevizionit një drejtim thjesht informativ e kulturoro-njohës…në kundërshtim me orientimet e partisë…”.(“Enver Hoxha mbi letërsinë dhe artet”,faqe 409,1977).Pas disa muajsh ata edhe u burgosën si armiq të popullit.Lidhur me këtë vendim,Ramiz Alia shkruan kështu në librin e tij:”Personalisht dënimin e këtyre dy shokevë e kam vuajtur moralisht.Kam heshtur duke iu bindur vijës së partisë”,(“Jeta ime”,faqe 266).(Por pas vdekjes së Enver Hoxhës më 1985,ai nuk bëri  përpjekjen më të vogël, të paktën  për t’ua ulur atyre dënimin).Pastaj u burgos edhe  Mihal Luarasi,i cili si dy të parët  dënua me mbi 10 vjet heqje lirie.Pas tyre  këtë fat tragjik pati edhe këngëtari Sherif Merdani.U dënuan  me punë prodhuese edhe dy drejtuesit e Festivalit  të 11-të,Edi Luarasi dhe Bujar Kapexhiu dhe redaktori poet Sadik Bejko.U largua  gjithashtu nga RTVSH-ja  këngëtarja Justina Aliaj.Thanas Nano qarkulloi  më pas edhe gazetarë si të “pëlqyer” të Todi Lubonjës.
  - Ramiz Alia, nga sa u pa,  shpëtoi nga çdo goditje e Enver Hoxhës, ndonëse siç përmende  ti, ishte ai që i dha pëlqimin zhvillimit të Festivalit të 11-të, të cilin edhe diktatori e ndoqi me vemendje  nga vila e tij në Vlorë.
  -Po.Enver Hoxha e ndoqi  atje festivalin dhe madje edhe mund ta porosiste Ramiz Alinë që të paktën gjatë natës së dytë dhe të fundit të  tij veshjet e këngëtareve të zëvendësoheshin dhe zbukurimet e tjera të tyre, unaza,bylyzykë,gjerdanë,të  hiqeshin…Por nuk e bëri këtë, sepse, siç e përmenda më sipër,me Festivalin e 11-të do të niste sulmin që tashmë kishte shestuar me aq djallëzi.”Themelore,-shkruan Ramiz Alia në librin e tij “Jeta ime’,-është se unë nuk e kisha të qartë se përse E.Hoxha mbajti atë pozicion aq kritik për Festivalin e 11-të …Për mua ka qenë e vështirë të kuptoja qëndrimin  aq të rreptë të Enverit”,(faqe 263).Vetë Alia shpëtoi nga ky rrëmet vetëm më një shënim në kartën e regjistrimit,sepse diktatori,siç dukej,e kishte paracaktuar që atëherë si pasardhës të tij.   
  -Pastaj ai filloi sulmin ballor ndaj të ashtuquaturave ndikime borgjezo-revizioniste në art dhe kulturë.
   -Po.Së pari në letërsi dhe arte. U shkarkuan drejtuesit  e LSHA-së dhe të organeve letrare pranë saj,duke filluar nga Dhimitër Shuteriqi,u hoqën nga qarkullimi dhe u kritikuan ashpër  botime poetike të Fatos Arapit, Moikom Zeqos, Xhevahir Spahiut,u burgosën shkrimtarët Minush Jero,Frederik Reshpja,Jorgo Bllaci, Pano Taçi,Daut Gumeni,piktorët Edison Gjergo,Ali Oseku, Maks Velo,regjisori i njohur Kujtim Spahivogli…
 -Më pas sulmi i Enver Hoxhës u shtri dhe në fusha të tjera të ekonomisë,ushtrisë…
  -Pikërisht…Kjo solli si pasojë që të burgoseshin dhe të dënoheshin  me vdekje anëtarë të Byrosë Politike, si Beqir Balluku,Abdyl Këllezi,Koço Theodosi, pastaj Petrit Dume dhe me dënime të tjera të rënda  plot ushtarakë të tjerë të lartë.Madje, pas vrasjes, ose vetëvrasjes së Mehmet Shehut,mendja  e paranojakut Enver Hoxha arriti deri në atë shkallë, sa të cilësonte  Fadil Paçramin dhe Todi Lubonjën si “elementë antiparti” që bënin pjesë në komplotin e madh dhe  shumë të rrezikshëm që kryesonte poliagjenti Mehmet Shehu”,(Enver Hoxha,Vepra, faqe 9,1986).U rindez  lufta e klasave, e shoqëruar me internime, burgosje, qarkullime,filloi periudha  kur Enver Hoxha shpalli se Shqipëria është i vetmi vend  në botë që ndërton socializmin me forcat e veta,pa i shtrirë dorën askujt, duke e kthyer atë në vendin më të varfër dhe më të  izoluar  në Evropë,ose,siç shkruante Ramiz Alia:”Filloi shtrëngimi i rripit…Nuk po u vinte fundi radhëve për të siguruar qumështin,vezët…mallrat industrilale..Për kredi as që  mund të bëhej fjalë.Askush nuk i jepte Shqipërisë.”,(“Jeta ime,faqe 332).

  Dhe e gjitha kjo 40 vjet më parë,pas zhvillimit të këtij  festivali në RTVSH,i cili me pasojat kaq tragjike që pati, më  frymëzoi  të shkruaja romanin “Festivali  i njëmbëdhejtë”,të botuar më 2003.